Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowy IFF dla F-22A

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, 18 listopada 2020

Biuro programu AIMS (International Air Traffic Control Radar Beacon System, Identification Friend or Foe, Mark XII/Mark XIIA, Systems – Systemu Radiolatarni Międzynarodowej Kontroli Ruchu Lotniczego, Systemów Identyfikacji Swój-Obcy Mark XII/Mark XIIA) Departamentu Obrony USA przyznało BAE Systems certyfikat dla transpondera systemu identyfikacji swój-obcy (IFF) przeznaczonego dla wielozadaniowych samolotów bojowych Lockheed Martin F-22A Raptor. Integracja waveformu transpondera IFF jest częścią kontraktu dla Marynarki Wojennej USA, przewidującego modernizację użytkowanych w US Air Force (wojskach lotniczych Stanów Zjednoczonych Ameryki) terminali wielofunkcyjnego systemu dystrybucji informacji połączonego taktycznego systemu radiowego (MIDS JTRS).

Wdrożenie operacyjne nowych układów IFF Mod 5 dla F-22A planowane jest w 2021 / Zdjęcie: USAF, 1st Lt. Sam Eckholm 

Nowy transponder IFF dla F-22A jest zintegrowany z wielokanałowym podsystemem, zgodnym z nowym standardem kryptograficznym Mod 5. Jego konfigurację można zmieniać za pomocą oprogramowania, a nie sprzętu. Jest on również kompatybilny z wyposażeniem awionicznym samolotu, wykorzystującym waveformy Link 16 i systemu taktycznej nawigacji lotniczej (TACAN).

Certyfikacja zdolności Mod 5 poziomu 2 w tym transponderze jest niezbędna dla uzyskania certyfikatu na poziomie platformy od AIMS i Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA). Terminal MIDS JTRS z transponderem IFF jest już produkowany i przechodzi próby naziemne oraz w locie na pokładzie samolotu F-22, przygotowujące do certyfikacji na poziomie całej platformy.

Terminal MIDS JTRS jest produktem spółki Data Link Solutions (joint venture BAE Systems i Collins Aerospace). To czterokanałowa radiostacja, która obsługuje złożony waveform Link 16 oraz maksymalnie trzy dodatkowe protokoły łączności, w tym Tactical Targeting Network Technology (technologię sieciocentrycznego taktycznego wyboru celów i sposobów ich niszczenia). Terminal może również służyć jako host (urządzenie uczestniczące w wymianie danych lub udostępniające usługi sieciowe poprzez sieć komputerową za pomocą protokołu komunikacyjnego TCP/IP oraz posiadające własny adres IP) i zapewniać przetwarzanie komputerowe w celu uruchamiania routingu (wyznaczania trasy i wysłania nią pakietu danych w sieci komputerowej) oraz aplikacji specyficznych dla platformy, obniżając tym samym koszt niezbędnych prac integracyjnych (F-22 nie dla Izraela, 2020-11-07, F-22A powróciły z Kataru, 2020-02-25).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.