Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Michael Freilich na orbicie

Astronautyka, 23 listopada 2020

Zbudowany przez Airbusa europejski satelita Copernicus Sentinel-6 Michael Freilich rozpoczął misję monitoringu oceanów i mórz Ziemi, po tym gdy 21 listopada został wyniesiony na orbitę wokółziemską ze Space Launch Complex 4E w bazie US Air Force Vandenberg w Kalifornii. Pierwsze sygnały z satelity zostały odebrane około półtorej godziny po starcie przez stację na Alasce.

Zaczynając od Sentinel-6 Michael Freilich, satelity będą monitorować powierzchnię oceanów, kontynuując zadania rozpoczęte w 1992. Drugi Sentinel-6 pojawi się na orbicie w 2025 / Ilustracja: Airbus

Copernicus Sentinel-6 Michael Freilich będzie wykonywał bardzo precyzyjne pomiary topografii powierzchni oceanu. Zmierzy odległość do powierzchni oceanu z dokładnością do kilku centymetrów i wykorzysta te dane do sporządzenia mapy, powtarzając cykl pomiarów co 10 dni, a jego misja potrwa do 7 lat. Oprócz pomiaru globalnego wzrostu poziomu mórz i cyrkulacji oceanicznej będzie rejestrował pionowe profile temperatury i wilgotności atmosferycznej.

Wyniki misji umożliwią rządom i instytucjom ustanowienie skutecznej ochrony regionów przybrzeżnych. Przydadzą się nie tylko organizacjom ratowniczym, ale także agendom zajmującym się urbanistyką, zabezpieczaniem budynków czy budową wałów. Pomogą również naukowcom w doskonaleniu prognoz pogody i przewidywaniu huraganów – powiedział Philippe Pham, kierownik działu obserwacji Ziemi, nawigacji i nauki w Airbusie.

Satelita operuje na niezsynchronizowanej ze Słońcem orbicie odległej o 1336 km od Ziemi, z nachyleniem 66°, dzięki czemu przelatuje nad lokalizacjami o różnych porach dnia i nocy, umożliwiając pomiar zmian, które mogą następować w ciągu 24 godzin, np. w skutek pływów. Poziom mórz na świecie podnosi się obecnie średnio o 3,3 mm rocznie w wyniku globalnego ocieplenia, co może mieć dramatyczne konsekwencje dla krajów o gęsto zaludnionych obszarach przybrzeżnych.

Misja Sentinel-6 jest częścią programu ochrony środowiska Unii Europejskiej Copernicus. Tworzą ją dwa satelity i jest ona rozwijana pod kierownictwem przemysłowym Airbusa. Choć to misja europejska, Sentinel-6 stanowi przykład współpracy międzynarodowej: został opracowany wspólnie przez ESA, NASA, EUMETSAT i NOAA przy wsparciu agencji CNES.

Każdy satelita, o macie około 1,5 t, ma wysokościomierz radarowy, który mierzy czas potrzebny na dotarcie impulsów radarowych do powierzchni i z powrotem do satelity. W połączeniu z dokładnymi danymi dotyczącymi pozycji satelitów pomiary wysokościowe pozwolą określić wysokość powierzchni morza. Wśród instrumentów pokładowych jest też zaawansowany radiometr mikrofalowy, który określa ilość pary wodnej w atmosferze, która wpływa na prędkość impulsów radaru wysokościomierza (Sentinel-6 gotowy do transportu, 2020-09-17).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.