Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

ILot i GE przedłużają współpracę

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 11 stycznia 2021

Dzisiaj, 11 stycznia 2021, miało miejsce oficjalne podpisanie umowy pomiędzy przedstawicielami Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa i General Electric w sprawie przedłużenia współpracy strategicznej na następne 15 lat i dalszego rozwoju jednego z największych ośrodków technologicznych w Europie – Engineering Design Center. Dokument sygnowali prezes zarządu General Electric Company Polska i dyrektor zarządzający Engineering Design Center Marian Lubieniecki, dyrektor sieci badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa Paweł Stężycki i wiceprezes GE Aviation i dyrektor generalny GE Aviation Engineering Gary Mercer, w obecności prezesa sieci badawczej Łukasiewicz Piotra Dardzińskiego.

Prezes zarządu General Electric Company Polska i dyrektor zarządzający Engineering Design Center Marian Lubieniecki podpisuje porozumienie o przedłużeniu współpracy strategicznej. Ceremonię obserwuje dyrektor sieci badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa Paweł Stężycki / Zdjęcie: Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa

Engineering Design Center (EDC) jest jednym z najbardziej znanych na świecie biur projektowych działających na potrzeby GE. Jego siedziba mieści się na warszawskim Okęciu na terenie Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Pracownicy EDC realizują światowe projekty z trzech branż: lotnictwa, energetyki oraz energii odnawialnej. Od ponad 20 lat tworzą innowacyjne rozwiązania dla przemysłu. Aktualnie w strukturze EDC pracuje ponad 1300 osób, z czego ponad 40% załogi stanowią pracownicy Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.

Jesteśmy w partnerskich relacjach z GE od ponad dwóch dekad. To unikatowy przykład partnerstwa publiczno-prywatnego, które sprawdza się w wymagających realiach rynkowych. EDC łączy kulturę organizacyjną jednej z największych firm z branży inżynierskiej z najlepszym zapleczem laboratoryjno-naukowym. To połączenie pozwala na zdobywanie i wykorzystywanie praktycznej wiedzy inżynierskiej w dużych, międzynarodowych projektach. Cieszę się, że razem z naszym partnerem GE będziemy kontynuować tę współpracę przez kolejne lata – stwierdził dr inż. Paweł Stężycki.

Podpisanie umowy między General Electric i Łukasiewicz – Instytutem Lotnictwa to dowód na to, jak wysoce GE ceni umiejętności polskich inżynierów i współpracę z polskim światem nauki – dodał Marian Lubieniecki.

General Electrici Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa stale inwestują w infrastrukturę badawczo-rozwojową EDC oraz rozwój kompetencji pracowników, aby mieć pewność, że kadra inżynierska ma dostęp do najnowszych i najbardziej zaawansowanych możliwości badawczych. To bowiem przekłada się na ich krajowe i międzynarodowe sukcesy.

W EDC mamy w sumie 10 najwyższej klasy laboratoriów badawczych, które umożliwiają naszym inżynierom nie tylko projektowanie innowacyjnych rozwiązań, ale także testowanie ich tutaj na miejscu w Warszawie. Wiele z urządzeń, które zespoły EDC projektują i wspierają po wyprodukowaniu, znajduje się w zakładach przemysłowych w Polsce – to m.in. projektowane w Warszawie światowej klasy silniki lotnicze, które są wykorzystywane przez polskiego narodowego przewoźnika, PLL LOT – podkreślił dyrektor Lubieniecki.

Inżynierowie EDC mogą poszczycić się także sukcesami inżynierskimi na skalę światową, jak współtworzenie najnowszego silnika GE – Catalyst (pierwszego silnika GE zaprojektowanego w całości poza Stanami Zjednoczonymi), zaprojektowanie części krawędzi spływu skrzydła do samolotu Airbus A350-1000 czy zaprojektowanie i wdrożenie do produkcji turbiny silnika GEnx, który służy do napędu samolotów Boeing 787 Dreamliner i 747-8I.

W EDC powstały także komponenty do najnowocześniejszej turbiny gazowej klasy H (GE 9HA.01), która została zainstalowana w Elektrowni Dolna Odra w Polsce. Zespół inżynierów EDC specjalizujący się w energii odnawialnej brał też udział w projektowaniu i testowaniu najpotężniejszej na świecie działającej morskiej turbiny wiatrowej – Haliade X.

Jesteśmy niezwykle dumni z zespołu EDC i udanej współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz - Instytutem Lotnictwa. W ciągu ostatnich 20 lat nasze zespoły rozrosły się, a ich projekty znacznie się rozszerzyły. Dziś inżynierowie EDC projektują jedne z najbardziej zaawansowanych produktów i usług dla klienta globalnego, jakim jest GE. Wspólnie widzimy nowe obszary współpracy, m.in. w obszarze redukcji emisji dwutlenku węgla w przemyśle lotniczym i energetycznym. Przedłużenie umowy na kolejne 15 lat pozwala nam realizować bieżące projekty jednocześnie rozwijając programy dostosowane do długoterminowych innowacji strategicznych w nowych obszarach – dodał Gary Mercer.

Długoterminowa współpraca z amerykańskim koncernem technologicznym, jakim jest GE, to dla Łukasiewicza szansa na zwiększenie potencjału naukowo-badawczego całej sieci.

Łukasiewicz wykorzystując unikalne kompetencje 4500 naukowców i inżynierów już dziś realizuje projekty naukowo-badawcze z globalnymi markami. Są wśród nich przedstawiciele branż: m.in. przemysłowej, biotechnologicznej, handlowej, energetycznej, elektrotechnicznej oraz telekomunikacyjnej. Alians General Electric i instytutu należącego do Łukasiewicza daje nam szerokie możliwości współpracy przy najbardziej znaczących i zaawansowanych projektach dla branż lotniczej i energetycznej, bo innowacyjne rozwiązania współtworzone przez inżynierów Łukasiewicz-ILot są używane w przemyśle na całym świecie. Umowa ta otwiera też możliwość współpracy całego Łukasiewicza z GE na poziomie projektowym i badawczo-rozwojowym. Jesteśmy gotowi do wspólnego poszukiwania możliwości rozwoju i inwestycji w najnowsze technologie oraz poszukiwania źródeł ich finansowania, które ostatecznie w postaci technologii wspólnie moglibyśmy komercjalizować i które mogłyby pracować na rzecz polskiej gospodarki – podsumował Piotr Dardziński.

Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa oraz GE widzą wiele obszarów do działania i rozwoju w ramach EDC. Kontynuowany będzie udział inżynierów EDC w strategicznych projektach klienta grupy GE. Rozwijana będzie także współpraca w zakresie kluczowych wyzwań technologicznych m.in. rozwoju technologii prowadzących do zeroemisyjnego lotnictwa (w tym napędów hybrydowych), oraz technologii związanych z odnawialnymi źródłami energii dla branży energetycznej (10. Noc w Instytucie Lotnictwa, 2019-09-20).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.