Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Nowa wizja rozwoju Balic

Lotnictwo cywilne, 13 stycznia 2021

Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice zaprezentował 11 stycznia 2021 nowy projekt rozbudowy terminalu pasażerskiego i sąsiadującej z nim infrastruktury. Choć generalnie wpisuje się on w przyjętą w październiku 2017 strategię rozwoju lotniska do 2036, to w praktyce oznacza nie tylko rozbudowę, ale i przebudowę istniejącego terminalu pasażerskiego i układu drogowego w jego sąsiedztwie.

Po rozbudowie terminal pasażerski w Balicach będzie wyposażony w 7 wież z rękawami i będzie miał przepustowość 12 mln pasażerów rocznie

W grudniu 2020 organy korporacyjne spółki Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II Kraków-Balice sp. z o.o. zatwierdziły Plan Inwestycyjny Międzynarodowego Portu Lotniczego na lata 2020-2028, który został opracowany na podstawie zatwierdzonego w listopadzie 2018 przez ministra infrastruktury Planu Generalnego Lotniska Kraków-Balice 2036.

Wśród kluczowych inwestycji o łącznej wartości 1,5 mld zł znalazły się: budowa nowej drogi startowej i nowego terminalu cargo, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów, rozbudowa terminalu pasażerskiego, przebudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego i budowa parkingu wielopoziomowego z dworcem autobusowym.

Aktualnie władze lotniska oczekują na wydanie niezbędnych decyzji administracyjnych, umożliwiających rozpoczęcie budowy nowej drogi startowej o długości 2800 m i szerokości 60 m (w tym po 2,75 m pobocza z każdej strony).

W maju 2020 podpisana została z Max Boegl Polska umowa w systemie zaprojektuj i zbuduj na rozbudowę w kierunku zachodnim płyty postojowej dla samolotów. W wyniku realizacji inwestycji o wartości 133 770 000 zł. brutto powierzchnia postojowa zwiększy się o 10,9 ha, co pozwoli na powstanie dodatkowych 15 stanowisk dla samolotów kodu C (Boeing 737 lub Airbus A320) lub zamiennie dwóch dla samolotów kodu E (np. Boeing 787) i 11 dla samolotów kodu C. Zgodnie z planem prace budowlane mają ruszyć jeszcze w tym roku i zakończyć się w latach 2022-2023.

W ramach rozbudowy terminalu pasażerskiego mają powstać 54 tys. m² nowej powierzchni użytkowej, a 24 tys. m² obecnie używanej mają zostać poddane gruntownej przebudowie

29 października 2020 krakowskie lotnisko otrzymało pozwolenie na budowę budynku magazynowego cargo wraz z częścią biurową i zagospodarowaniem terenu, a w ostatnich dniach grudnia ub. r. został ogłoszony przetarg na realizację tej inwestycji. Budowa nowego terminalu cargo ma ruszyć jeszcze w tym roku i zakończyć się w latach 2022-2023. Nowy budynek ma mieć powierzchnię użytkową 5 594 m², w tym 2 968 m² powierzchni biurowej i 2 516 m² magazynowej. W budynku swoje siedziby mają mieć: pion bezpieczeństwa portu lotniczego, Izba Administracji Skarbowej (Służba Celna), Straż Graniczna, agent handlingowy i przedsiębiorstwa spedytorskie. Przed terminalem ma powstać parking dla 24 tirów i 137 samochodów osobowych.

Nowy terminal cargo ma powstać bezpośrednio przy obecnej drodze wojewódzkiej nr 774, co umożliwi oddalenie ruchu samochodów ciężarowych od bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego. Budowa nowego obiektu ma też pozwolić na wyburzenie starego terminalu cargo, co z kolei ma zwolnić przestrzeń pod rozbudowę terminalu pasażerskiego w kierunku wschodnim. Mająca się rozpocząć w latach 2023-2024 rozbudowa, przebudowa i re-aranżacja obecnie istniejącego terminalu pasażerskiego ma być bowiem prowadzona zarówno w kierunku wschodnim jak i zachodnim.

W ramach rozbudowy mają powstać 54 tys. m² nowej powierzchni użytkowej, a 24 tys. m² obecnie użytkowanej mają zostać poddane gruntownej przebudowie. Łączna powierzchnia obiektu po rozbudowie ma wynosić 111 tys. m². W ramach inwestycji ma powstać 19 dodatkowych stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, co podniesie ich łączną liczbę do 63, 9 dodatkowych punktów odprawy bezpieczeństwa (łącznie będzie ich 22) i 11 bramek do wejścia na pokład samolotu, co zwiększy ich łączną liczbę do 29. W części odlotowej ma być zlokalizowane łącznie 28 punktów kontroli dokumentów, w tym 10 dodatkowych i 10 bramek biometrycznych ABC (ang. Automated Border Control).

W części przylotowej ma być zlokalizowane łącznie 30 stanowisk kontroli dokumentów, w tym 8 dodatkowych i 10 bramek ABC. Strefa komercyjna lotniska ma zwiększyć się z obecnych 4 tys. m² do 10 200 m². Zmiany obejmą m.in. przeniesienie strefy kontroli bezpieczeństwa z pierwszego piętra na parter, w miejsce obecnej hali odbioru bagażu. Na pierwszym piętrze ma powstać strefa dla pasażerów z poczekalnią i strefą usług komercyjnych z centralnym wejściem prowadzącym ze strefy kontroli bezpieczeństwa.

Strefa przylotowa wraz z bagażownią przylotową ma zostać zlokalizowana w nowej, zachodniej części terminalu. Salon VIP ma pozostać na parterze, ale ma być przeniesiony z części zachodniej do wschodniej budynku i ma mieć osobne wejście oraz wyodrębniony parking z dojazdem.

Nowy terminal cargo ma być zlokalizowany bezpośrednio przy obecnej drodze wojewódzkiej nr 774, co pozwoli na oddalenie ruchu samochodów ciężarowych od bezpośredniego otoczenia terminala pasażerskiego i umożliwi jego rozbudowę / Ilustracje: MPL im. Jana Pawła II Kraków-Balice

Po rozbudowie, której zakończenie jest planowane około 2028, terminal ma osiągnąć szczytową godzinową przepustowość na poziomie 3200 pasażerów przylatujących i tylu samo odlatujących (obecnie wynosi ona po 1800 podróżnych). Roczna przepustowość ma natomiast wynieść 12 mln pasażerów, czyli o 4 mln więcej niż terminalu oddanego do użytku w 2015 (Kontrakt na rozbudowę Balic, 2020-05-19).

W wyniku przebudowy terminalu pasażerskiego, wejścia do strefy przylotów zostaną zlokalizowane w zachodniej części budynku, a odlotów we wschodniej, czyli odwrotnie niż obecnie. Rozwiązanie takie ma upłynnić ruch w pobliżu terminala, ale wiązać się będzie z gruntowną rozbudową i przebudową układu komunikacyjnego w sąsiedztwie terminala. Zmianie ulegnie też kierunek ruchu przed terminalem i sposób połączenia prowadzących do niego jezdni z drogami prowadzącymi do lotniska. Planowana jest też budowa nowego parkingu wielopoziomowego na 4 tys. miejsc postojowych z dworcem autobusowym, a także poczekalni dla pasażerów dworca kolejowego i autobusowego.

Z powodu pandemii SARS-CoV-2 w ubiegłym roku z balickiego lotniska skorzystało 2 592 972 pasażerów czyli o 5 817 904 (69 %) mniej niż w 2019. Podobną liczbę pasażerów w skali roku (2 680 322) obsłużono w 2009. Zgodnie przedstawionymi przez władze MPL Kraków-Balice prognozami, w 2021 z usług tego lotniska skorzystać ma 4 250 645 pasażerów, czyli około 50% liczby podróżnych odprawionych w 2019. Liczba ta zależeć jednak będzie od skuteczności walki z pandemią i ograniczeń wprowadzanych w podróżowaniu poprzez poszczególne kraje. Powrót do poziomu ruchu pasażerskiego z 2019 spodziewany jest w Balicach w 2025 (Luxair wylądowały w Krakowie, 2020-12-21).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.