Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Polski czołg lekki

Przemysł zbrojeniowy, Wojska lądowe, 06 września 2009

Na MSPO 2009 OBRUM z Gliwic zaprezentował projekt nowej platformy bojowej - PLC. Wcześniej jej opis znalazł się w wydawnictwie przygotowanym przez zespół RAPORT-wto.

W OBRUM realizowany jest projekt Lekki czołg na bazie wielozadaniowej platformy bojowej. Polski czołg ma stanowić główne ogniwo budowy całego systemu pojazdów opancerzonych bezpośredniego wsparcia i wozów towarzyszących. Zmiana typu czołgu z lekkiego na średni związana byłaby głównie ze zmianą grubości pancerza podstawowego.

W obecnej fazie program jest realizowany od 2008 i ma zakończyć się w 2010 zaproponowaniem rozwiązania konstrukcyjnego lekkiego czołgu ze wstępną weryfikacją założeń taktyczno-technicznych i konstrukcji w badaniach demonstratora technologii, co powinno w dalszym etapie dać możliwość opracowania i wdrożenia docelowego polskiego lekkiego czołgu.

Zakres merytoryczny programu obejmuje m.in.:

  • opracowanie Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych dla lekkiego czołgu na bazie wielozadaniowej platformy,
  • opracowanie i zatwierdzenie (w konsorcjum) wymagań technicznych dla głównych zespołów konfiguracyjnych,
  • opracowanie koncepcji lekkiego czołgu w dwóch wariantach konfiguracji i wytypowanie podzespołów,
  • wybór koncepcji - oszacowanie jakości bojowej lekkiego czołgu w obszarze jego właściwości bojowych,
  • opracowanie modelu pojazdu, badania modelowe, określenie obciążeń dynamicznych działających na załogę i wyposażenie wewnętrzne pojazdu bazowego oraz czołgu lekkiego dla różnych warunków ruchu,
  • badanie i kształtowanie odporności udarowej struktury nośnej czołgu lekkiego oraz obciążeń od strzelania z armaty własnej, po trafieniu pociskiem nie powodującym przebicia,
  • wyznaczenie i analiza zespołów układu napędowego,
  • wykonanie demonstratora technologii,
  • badania eksperymentalne i analiza właściwości trakcyjnych oraz obciążeń dynamicznych,
  • testy uzbrojenia w granicach możliwości demonstratora technologii.

Projektanci zakładają, że czołg będzie mógł brać udział w misjach stabilizacyjnych i pokojowych, ale też w konfliktach asymetrycznych lub pełnoskalowych. Terenem jego działania będą góry, obszary zurbanizowane, ze strefami zniszczeń bronią konwencjonalną lub masowego rażenia, obszary półpustynne oraz leśne. Z tych założeń wynikają takie cechy, jak mobilność strategiczna - aeromobilność, niska masa, małe gabaryty, wysoki współczynnik mocy jednostkowej, wysoki kąt podniesienia armaty, odporność balistyczna dostosowana do przeznaczenia, zwrotność i podniesione parametry trakcyjne, systemy samoosłony (OBRA III + górna półsfera), system samoobrony, pancerz dodatkowy i systemy pancerza dodatkowego do walk w terenie zurbanizowanym.

Cechy charakterystyczne lekkiego polskiego czołgu według koncepcji OBRUM to:

  • podwozie - platforma wielozadaniowa,
  • układ napędowy - przód,
  • przedział kierowania, przedział bojowy,
  • oddzielne przedziały: akumulatorowy, paliwowy, amunicji do armaty, przedział desantowy i wyjście ewakuacyjne w tyle,
  • układy zwiększające przeżywalność (np. zmniejszenie sygnatury termalnej),
  • możliwość misji cichych (praca z agregatem prądotwórczym),
  • modułowa budowa umożliwiająca mutacje,
  • wieża szczątkowa z automatem ładowania,
  • przedział bojowy do wysokości górnej płyty podwozia (podłożyskowej),
  • grodź pancerna od strony automatu,
  • dwupłaszczyznowo stabilizowany system obserwacyjno-celowniczy z pracą w trybie hunter-killer i autotrackingu,
  • możliwość szybkiej zabudowy dodatkowego uzbrojenia, takiego jak automatyczny granatnik, czy zdalnie sterowane stanowisko WKM.

Obecne przewidywania zakładają, że polski przemysł obronny będzie dostarczać do czołgu następujące nowe zespoły, części i materiały: materiały hutnicze, w tym stale pancerne, kadłub podwozia, korpus wieży, gąsienice, elementy zawieszenia, zderzaki elastomerowe, zespoły wyposażenia elektrycznego, elektronicznego, systemy wizyjne (kierowcy, przyrządy obserwacyjne), zespoły automatyki i sterowań, automat ładowania, siedziska, łożysko podwieżowe, napędy armaty w elewacji i horyzoncie, amunicja scalona (kal. 120 mm, 12,7 mm, 7,62 mm), uzbrojenie pomocnicze (przeciwlotniczy karabin maszynowy - zdalnie sterowany, karabin sprzężony, wyrzutnie granatów dymnych, granatnik kal. 40 mm), napędy i stabilizacja, system kierowania ogniem, środki łączności, system samoobrony (nowe rozwiązanie), system samoosłony (OBRA III+), farby absorpcyjne fal elektromagnetycznych, wykładziny antyradiacyjne, wyposażenie do walki w mieście i terenie zurbanizowanym, agregat prądotwórczy i klimatyzacja, materiały pędne i smary, elementy gumowe, tkaniny i wyroby plastyczne.

Komponenty importowe lub spolonizowane to według planów m.in. armata - Ruag Szwajcaria (alternatywa armata koncepcji OBRUM sp. z o.o. i CPW HSW), pancerz dodatkowy, system kierowania ogniem (alternatywa do rozwiązania w PCO, RADWAR): ITS Dynamice lub Galileo lub Sight (Vernelli) lub Zeiss Niemcy, napędy elektryczne - Curtiss Wright Szwajcaria (alternatywa do RADWAR), układ napędowy typu power-pack - Perkins lub Caterpilar, silniki - np. Scania, Fiat, IVECO.

Harmonogram prac przewiduje wykonanie do 2011 dokumentacji prototypu, który powinien powstać w kolejnym roku. W latach 2012-2013 miałyby odbywać się badania kwalifikacyjne. Pierwszy czołg z partii próbnej miałby powstać w 2014. Rok później powinna zostać zatwierdzona dokumentacja produkcji seryjnej.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.