W marcu bieżącego roku pracownicy bazy technicznej LOTAMS zakończyli pierwsze przeglądy obsługi bazowej (tzw. C-check) samolotów Boeing 737 MAX 8 należących do Polskich Linii Lotniczych LOT. Były to jedne z pierwszych w świecie operacji tego typu.
Bardzo się cieszę że Boeingi 737 MAX 8 wraca do gry na światowym rynku przewozów lotniczych. W styczniu 2021 EASA wydała decyzję o przywróceniu MAX-ów do eksploatacji. Przez ostatnie dwa lata obsługa MAX-ów ograniczała się do wykonywania przez nasz personel w Lublinie przeglądów active storage, usunięcia odroczonych usterek (ADD) i czasochłonnych modyfikacji. W ostatnich miesiącach wykonaliśmy wiele dodatkowych modyfikacji i Biuletynów Obsługowych zleconych przez producenta, w tym MCAS oraz przeglądy przed powrotem do eksploatacji. Po przebazowaniu samolotów do Warszawy rozpoczęliśmy przeglądy z zakresu obsługi bazowej. Jestem bardzo dumny, że LOTAMS jest w światowej czołówce podmiotów, wykonujących pierwsze obsługi C-Check Boeingów 737 MAX 8 – skomentował członek zarządu ds. technicznych LOTAMS Łukasz Siwiński.
Mimo tego, że mogliśmy wykonać przeglądy ciężkie za dwa lata wykorzystując odstępstwo przewidziane przez producenta i zatwierdzone przez ULC, zdecydowaliśmy o zleceniu ich jeszcze przed wznowieniem operacji. Naszym partnerem w tym zadaniu był LOTAMS, który wykonał wszystkie czynności obsługowe zajmujące ok. 2200 roboczogodzin zgodnie z przyjętym harmonogramem w ciągu 14 dni. Dzięki temu możliwy był powrót MAX-ów do obsługi siatki połączeń już 24 marca. Bardzo się cieszę, że ogromne doświadczenie mechaników LOTAMS mogliśmy wykorzystać do wdrożenia w służbie liniowej Boeinga 737 MAX 8 – dodał członek zarządu PLL LOT ds. operacyjnych Maciej Wilk.
Po przebazowaniu dwóch pierwszych samolotów do Warszawy LOTAMS wykonał przeglądy ciężkie typu C samolotów SP-LVD i SP-LVF, które obejmowały m.in. testy instalacji pokładowych, inspekcje we wszystkich strefach, szczegółową inspekcję zbiorników paliwa czy weryfikację połączeń elektrycznych w oparciu o program EWIS i EZAP. W trakcie prac realizowane były także dodatkowe czynności obsługowe rekomendowane przez producenta. Przeglądy były wykonywane jednocześnie w dwóch slotach obsługowych, a wykwalifikowanych i odpowiednio przeszkolonych mechaników lotniczych wspierali specjaliści z działów planowania i inżynieringu, logistyki oraz warsztatów.
Obecnie trwają już kolejne dwa przeglądy typu C następnych MAX-ów naszego narodowego przewoźnika, które zostały przebazowane z Lublina. Łącznie, w przeciągu niespełna dwóch miesięcy, wykonane zostaną cztery przeglądy bazowe powracających do siatki połączeń PLL LOT 737 MAX 8 (PLL LOT wznowiły eksploatację MAX-ów, 2021-03-25).