Royal Air Force (królewskie wojska lotnicze W. Brytanii) i Alquwwat Aljawiyat Alqataria (wojska lotnicze emiratu Kataru) utworzą drugą wspólną eskadrę. Jej działalność zostanie zainaugurowana we wrześniu br.
Jednostka będzie wyposażona w 9 nabytych przez Katar samolotów szkolenia zaawansowanego Hawk T2 Mk167, które są obecnie budowane w zakładach BAE Systems w Warton w Lancashire. Miejscem stacjonowania eskadry będzie baza RAF Leeming, gdzie zostaną dokonane międzynarodowe inwestycje w nową infrastrukturę i obiekty szkoleniowe, w tym także symulator lotu samolotu Hawk.
W obliczu nowych i pojawiających się zagrożeń niezwykle ważne jest, abyśmy współpracowali z naszymi międzynarodowymi sojusznikami, aby stawić czoła naszym wspólnym wyzwaniom w zakresie bezpieczeństwa, czego przykładem są nasze długotrwałe stosunki z Katarem. Pracując razem, nadal dzielimy się umiejętnościami i wiedzą, jednocześnie promując globalne bezpieczeństwo i zapewniając dobrobyt. Cieszę się, że RAF Leeming została wybrana na bazę drugiej połączonej eskadry brytyjsko-katarskiej – stwierdził sekretarz obrony Wielkiej Brytanii Ben Wallach.
To ważny krok w stale rozwijającym się partnerstwie wojskowym, które łączy wojska lotnicze Kataru i Wielkiej Brytanii. Połączona eskadra szkoleniowa wyposażona w samoloty Hawk jest integralnym elementem zwiększania interoperacyjności i między obydwoma wojskami lotniczymi, co prowadzi do ściślejszej współpracy w przyszłych wysiłkach wojskowych i pokojowych – dodał wicepremier i minister stanu ds. obrony Kataru dr Khalid bin Mohamed Al Attiyah.
Oprócz tego Londyn zdecydował o wysłaniu od lipca bieżącego roku do Kataru jednego ze swoich wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Voyager. Będzie on stacjonował na Bliskim Wschodzie rotacyjnie w ciągu najbliższych 2 lat, aby zapewnić szkolenie w zakresie tankowania w powietrzu dla pilotów samolotów bojowych Alquwwat Aljawiyat Alqataria. Rotacje Voyagerów w Katarze będą także skoordynowane z potrzebami operacyjnymi i szkoleniowymi Wielkiej Brytanii (Epic Skies IV, 2020-12-15).