28 kwietnia 2021 w indonezyjskiej stoczni RT Lundin Industry Invest w Banyuwangi na Jawie Wschodniej zwodowano prototyp opancerzonego kutra – katamarana X18 Tank Boat. Już następnego dnia rozpoczęto jego próby morskie. Pokazało to na filmie promocyjnym państwowe stowarzyszenie przemysłu obronnego PT Pindad.
Program X18 Tank Boat jest realizowany na zamówienie indonezyjskiego ministerstwa obrony. Kuter i jego wyposażenie projektuje i buduje konsorcjum z PT Pindad jako wiodącym wykonawcą i integratorem. W skład konsorcjum wchodzi PT Lundin Industry Invest (faktyczny główny wykonawca – przedsiębiorstwo założone przez Szweda Johna Lundina), PT Len Industri (Persero) i PT Hariff.
Pierwsze informacje o projekcie opancerzonego kutra X18 pojawiły się w 2012. Indonezyjska flota zawarła kontrakt na prace projektowe z konsorcjum w 2015. Budowa prototypu rozpoczęła się rok później.
Kuter opancerzony X18 Tank Boat (oznaczany też jako FSV – Fire Support Vessel) to całkowicie kompozytowy katamaran o długości 18,9 m i szerokości 16,65 m, przeznaczony do operowania na rzekach i w strefie przybrzeżnej mórz. Zanurzenie kutra nie przekracza 1,05 m. Łódź napędzana jest dwoma silnikami diesla MAN V8 o mocy po 1200 KM z dwoma pędnikami wodnymi. Jej prędkość maksymalna sięga 40 węzłów. Zapas paliwa 5000 l zapewnia zasięg do 300 mil przy prędkości 30 węzłów i do 450 mil przy prędkości ekonomicznej 10 węzłów.
Główne uzbrojenie kutra stanowi zdalnie sterowana wieża Cockerill 3030 z 30-mm automatycznym działkiem Northrop Grumman Bushmaster Mk 44 i sprzężonym km kal. 7,62 mm. Uzupełniają ją dwa km M2 kal. 12,7 mm. Za projekt systemu uzbrojenia odpowiada szwedzki Saab.
Załogę kutra stanowi 4-6 osób (zależnie od obsady wieży z działkiem). Na pokład można zabrać do 20 żołnierzy desantu.