Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Trzeci hangar w Pyrzowicach

Lotnictwo cywilne, 06 maja 2021

W drugiej połowie kwietnia br. w Międzynarodowym Porcie Lotniczym Katowice w Pyrzowicach rozpoczęła się budowa trzeciego hangaru. Realizacja inwestycji ma potrwać 12 miesięcy, a hangar ma być oddany do użytku w drugim kwartale 2022.

 Trzeci hangar w Pyrzowicach powstaje w pobliżu nowej płyty postojowej, której budowa ma zakończyć się w czwartym kwartale br. / Zdjęcia: Piotr Adamczyk

Powierzchnia użytkowa obiektu będzie wynosić prawie 9,3 tys. m2, a kubatura około 122 tys. m3. Wewnątrz znajdą się dwie zatoki serwisowe dla samolotów o maksymalnej wielkości Airbusa A321, a także liczne pomieszczenia warsztatowe, w tym m.in. lakiernia, szlifiernia, kompozytownia, i magazynowe. Budynek wyposażony będzie także w dwukondygnacyjne zaplecze biurowo-socjalne wraz z częścią przeznaczoną do prowadzenia szkoleń. Generalnym wykonawcą inwestycji jest spółka Promus Ruda Śląska.

Budowa trzeciego hangaru to druga faza rozbudowy bazy do obsługi technicznej samolotów, która rozpoczęła się w marcu 2020. Ruszyła wtedy inwestycja pod nazwą pps hangary, czyli budowa płyty postojowej o powierzchni 6,4 ha ze stanowiskami dla 9 samolotów kodu C, czyli wielkości np. Boeinga 737 lub Airbusa A320, która ma zakończyć się w czwartym kwartale br. Po południowej stronie nowej płyty znajduje się działka przeznaczona pod dwa nowe hangary, i to właśnie w jej zachodniej części powstaje nowy obiekt.

Pandemia koronawirusa nie przerwała najważniejszych prorozwojowych inwestycji w Katowicach. Od prawie piętnastu lata tworzymy kompleksową infrastrukturę, to znaczy, że budujemy nie tylko pod obsługę ruchu pasażerskiego, inwestujemy także w rozwój strefy cargo i bazy do obsługi technicznej samolotów. Dzięki temu Pyrzowice nie są zależne tylko od ruchu pasażerskiego, a to powoduje, że w trakcie bardzo głębokiego kryzysu branży lotniczej, łatwiej jest nam zachować płynność finansową. Zdecydowaliśmy o budowie trzeciego hangaru dlatego, że w kryzysowym 2020 zakończyliśmy negocjacje i podpisaliśmy długoterminową umowę najmu tego obiektu. Jego użytkownikiem będzie Wizz Air, czyli najstarszy i największy niskokosztowy przewoźnik w Pyrzowicach – powiedział Artur Tomasik, prezes Zarządu Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego SA, zarządzającego MPL Katowice w Pyrzowicach.

Rozwój bazy do obsługi technicznej samolotów rozpoczął się na pyrzowickim lotnisku w 2011, kiedy to po generalnym remoncie do użytku oddano hangar odziedziczony jeszcze po Wojsku Polskim. Najemcą tego obiektu jest Wizz Air, a za serwis Airbusów z rodziny A320 węgierskiego przewoźnika odpowiada przedsiębiorstwo LS Technics. W hangarze prowadzone są głównie przeglądy liniowe oraz tzw. szybkie wymiany silników. Drugi hangar, tym razem wybudowany od podstaw, oddany został do użytku w lipcu 2012. Jest to budynek z dwoma stanowiskami dla samolotów o maksymalnej wielkości A321. Od początku jego funkcjonowania najemcą obiektu jest firma Linetech Aircraft Maintenance, która realizuje w nim duże strukturalne i komponentowe przeglądy samolotów średniodystansowych należących m.in. do grupy Lufthansa, linii Finnar i TUIfly.

Funkcjonowanie w Katowicach bazy do obsługi technicznej samolotów spowodowało, że wybrane szkoły średnie w województwie śląskim, jak i najważniejsza w regionie wyższa uczelnia techniczna, czyli Politechnika Śląska, zaczęły rozwijać ofertę kształcenia kadr na potrzeby lotnictwa. W 2008, m.in. z inicjatywy GTL, powstało Centrum Kształcenia Kadr Lotnictwa Cywilnego Europy Środkowo-Wschodniej przy Politechnice Śląskiej. Na przestrzeni lat, gliwicka uczelnia dynamicznie rozwinęła obszar kształcenia na potrzeby lotnictwa. Aktualnie prowadzi pięć certyfikowanych ośrodków lotniczych, kształcąc m.in. mechaników lotniczych. Stworzenie takiej oferty nie byłoby możliwe bez pyrzowickiej bazy do obsługi technicznej samolotów, ponieważ ważnym elementem kształcenia certyfikowanego mechanika są obowiązkowe praktyki w organizacjach zajmujących się serwisem i naprawami dużych statków powietrznych. Planowane na przyszły rok uruchomienie trzeciego hangaru, to szansa na kolejne nowe miejsca pracy dla osób, które swoją przyszłość zdecydowały się związać z lotnictwem i które kształcą się na kierunkach lotniczych w naszych regionie – dodał Artur Tomasik.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku w Pyrzowicach obsłużono 68 873 podróżnych, tj. o 582 981 mniej (-89,4%) niż podczas tego samego okresu w 2020. Z regularnych połączeń lotniczych skorzystało 21 042 osób, czyli o 505 037 mniej (-96,0%) niż rok temu. W ramach lotów czarterowych odnotowano 46 726 pasażerów, tj. o 63 911 mniej (-57,8%) w porównaniu z tym samym okresem w 2020. Od stycznia do końca marca br. wykonano 2 693 operacje startów i lądowań, czyli o 4 372 mniej (-61,9%) niż rok temu.

Z kolei w trakcie pierwszych trzech miesięcy bieżącego roku obsłużono rekordowe 6704 t frachtu, czyli o 1 839 t więcej (+37,8%) w porównaniu z rezultatem osiągniętym w 2020.  Władze lotniska szacują, że w 2021 obsłużone zostanie na nim niemal 30 tys. ton frachtu, co oznacza wzrost o około 30% (Kolejne cztery polskie trasy Ryanaira, 2021-03-26, Na Malediwy z Pyrzowic, 2021-03-18).

Na podstawie informacji Marcina Sigmunda


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.