Włoskie wielozadaniowe samoloty bojowe F-35A, operujące z estońskiej bazy Ämari dokonały swojego pierwszego w historii przechwycenia rosyjskiego wojskowego samolotu transportowego An-12 w ramach misji Baltic Air Policing.
14 maja 2021 Centrum Połączonych Operacji Lotniczych (CAOC) w Uedem w Niemczech zarejestrowało niezidentyfikowany samolot nad Morzem Bałtyckim lecący z Rosji do Kaliningradu i zarządziło alarmowy start pary włoskich F-35A. Następnie włoskie samoloty zbliżył się do rosyjskiego samolotu i zidentyfikowały go, dokonując pierwszego w historii przechwycenia przez F-35A na rozkaz NATO nad Morzem Bałtyckim – podało w publicznym oświadczeniu Dowództwo Wojsk Lotniczych NATO.
Rosyjski An-12 przelatywał nad wodami międzynarodowymi w pobliżu estońskiego wybrzeża, bez uprzedniego złożenia planu lotu i nie wysyłał sygnału z transpondera, powodując potencjalne zagrożenie dla innych użytkowników przestrzeni powietrznej. Po zakończeniu identyfikacji włoskie F-35A wróciły do bazy lotniczej Ämari.
Włoskie F-35A z 13° Gruppo Volo (eskadry) z 32° Stormo (skrzydła) stacjonują w Estonii od 30 kwietnia br. w ramach kolejnej rotacji NATO-wskiej misji Baltic Air Policing, polegającej na obronie przestrzeni powietrznej Estonii, Litwy i Łotwy. Podczas lotów patrolowych samoloty przenoszą 2 kierowane pociski rakietowe powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C AMRAAM w wewnętrznych komorach uzbrojenia (Włoskie F-35A w Estonii, 2021-05-01).
Włoskie F-35A dokonały pierwszego przechwycenia rosyjskich samolotów już w lipcu 2020, spotykając trzy Tu-142 w przestrzeni powietrznej Islandii (Włoskie F-35A ponownie na Islandii, 2020-06-09).