Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Drugie życie Lim-2

Historia, Lotnictwo wojskowe, 11 czerwca 2021

9 czerwca 2021 na lotnisku w Modlinie drugie życie rozpoczął Lim-2 będący produkowaną w latach 1950. w Polsce licencyjną wersją myśliwca MiG-15bis. Wyremontowany w Góraszce samolot, mający numer boczny 602 i znaki rejestracyjne SP-MIG, dołączył do innego odrzutowego oldtimera – SBLim nr 006 (SP-YNZ). Oblatany Lim-2 jest w Europie jedynym jednomiejscowym latającym przedstawicielem rodziny wczesnych samolotów myśliwskich Mikojana i ma szansę stać się prawdziwą gwiazdą pokazów w kraju i za granicą.

/ Zdjęcia: Michał Wajnchold

Polska może pochwalić się sporą grupą latających w klasyków wyprodukowanych przez krajowy przemysł lotniczy. Oprócz LiM-2 i SBLim-2 na naszym niebie możemy zobaczyć też parę TS-11 Iskra. W kraju i zagranicą lata też kilka Biesów, Gawronów, Wilg, Jaków-12 czy starych szybowców.

Wojskowy rozdział MiGów produkowanych w Mielcu zakończył się 13 lipca 1993 na lotnisku w Modlinie. Samolotem, który wykonał ostatni lot w Wojskach Lotniczych był Lim-5 nr 1717, w okolicznościowym malowaniu projektu Roberta Gretzyngera, ze składu 45. Lotniczej Eskadry Doświadczalnej, pilotowany przez ppłka pil. Krzysztofa Sieka.

Obecnie na świecie możemy zobaczyć kilka latających Limów różnych wersji i odmian. Są to głównie samoloty dwumiejscowe, sprzedane za granicę w latach 1990.

Michał Wajnchold




Galeria



Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2021 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.