Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Xeriant i XTI zbudują TriFan 600

Przemysł lotniczy, Lotnictwo cywilne, 19 czerwca 2021

Xeriant Aerospace z siedzibą na Florydzie i XTI Aircraft z Kolorado potwierdziły, że do końca 2024 zamierzają wprowadzić na rynek hybrydowo-elektryczny samolot TriFan 600 VTOL. Partnerzy tworzą nową spółkę Eco-Aero, w której każdy z nich będzie posiadał 50% udziałów. Xeriant zobowiązał się zainwestować 10 mln USD w joint venture w ciągu 12 miesięcy, zaczynając od depozytu w wysokości miliona dolarów.

Oprócz kapitału Xeriant ma wnieść technologię i strategiczne relacje biznesowe. XTI wnosi do spółki głównie opatentowaną własność intelektualną programu TriFan i doświadczenie w projektowaniu samolotów. Dzięki niemu ma powstać prototyp stałopłata TriFan 600, który powinien zostać oblatany do kwietnia 2023. Dwa kolejne prototypy mają zostać wykorzystane do certyfikacji samolotu według przepisów FAA Part 23.

Kluczowe innowacyjne rozwiązania zastosowane w samolocie TriFan 600 projektowanym przez XTI Aircraft / Ilustracja: XTI Aircraft

TriFan 600 ma być alternatywą dla samolotów dyspozycyjnych i śmigłowców. W ocenie przedstawicieli XTI, to rynek wart potencjalnie 20 mld USD. Dzięki niewielkim kosztom eksploatacji nowy samolot ma konkurować także z przewozami lotniczymi, pociągami i podróżami samochodowymi.

TriFan 600 jest wyposażony w trzy wentylatory napędowe, z dwoma w skrzydłach, które przechylają się podczas przejścia z zawisu do lotu poziomego. Trzeci znajduje się w tylnej części kadłuba i wytwarza ciąg pionowy. Energia potrzebna do zasilania napędu jest generowana przez nowy silnik GE Aviation Catalyst.

W standardowej konfiguracji TriFan ma przewozić pilota i 5 pasażerów. XTI planuje również wersję, która będzie miała 8 miejsc pasażerskich. W dalszej perspektywie może też powstać wersja 12-miejscowa. W podstawowej wersji TriFan 600 ma mieć zasięg od 1200 km (start pionowy) do 2200 (start poziomy).

Xeriant jest spółką holdingową, skoncentrowaną na pozyskiwaniu, rozwijaniu i komercjalizacji nowych, przyjaznych dla środowiska technologii mających zastosowanie w lotnictwie. Powstała w sierpniu 2018 pod nazwą American Aviation Technologies. Zmieniła ją, gdy rozpoczęła działalność na rynku pozagiełdowym po przejęciu spółki publicznej Banjo & Matilda. Portfolio Xeriant obejmuje małego projektanta samolotów eVTOL – Halo Aircraft, a także europejską filię z siedzibą w Czechach.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.