Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło
Archiwum Nowy numer Redakcja

RAPORT-wto

Miesięcznik informacyjno-analityczny, poświęcony szeroko pojętej obronności, kierowany przede wszystkim do profesjonalistów.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Skrzydlata Polska

Najstarsze czasopismo lotnicze w Polsce. W każdym numerze temat przewodni, relacje z imprez, korespondencje zagraniczne, opisy konstrukcji. Ponad 100 kolorowych zdjęć na 68 stronach. Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Aeroplan

Czasopismo dla hobbystów i modelarzy, zawierające artykuły o historii lotnictwa, bogato ilustrowane zdjęciami i rysunkami, artykuły monograficzne, opisy malowań i oznakowań, oceny modeli, recenzje książek, konkursy.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Broń i Amunicja

Na 68 stronach magazynu pełna informacja na temat broni strzeleckiej dla amatorów i zawodowców. Trendy i testy współczesnej broni strzeleckiej.

Archiwum Nowy numer Redakcja

BiA-Komandosi

Magazyn o objętości 68 stron poświęcony siłom i służbom specjalnym, zagadnieniom związanym z szeroko pojętym bezpieczeństwem, jak też współczesnym konfliktom zbrojnym.

Archiwum Nowy numer Redakcja

Numer Specjalny

Numery specjalne publikowane podczas konferencji, targów i innych imprez związanych z lotnictwem i obronnością.

Rosjanie chcą modernizować Mi-8

Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 28 września 2009

Kierownictwo spółki Wiertoliety Rossiji (Russian Helicopters) zapowiedziało opracowanie do 2013 głęboko zmodernizowanej wersji śmigłowców Mi-8 i Mi-17. Ma to pozwolić na kontynuowanie wysokiego tempa ich produkcji przynajmniej do 2020.

Do tej pory powstało już ok. 12 tys. śmigłowców rodziny Mi-8/17. Ze względu na dobre osiągi i niską cenę, są ciągle kupowane. By utrzymać ich produkcję, Rosjanie planują do 2013 stworzyć ich nowszą wersję. Na razie jej robocza nazwa to Mi-8M. Docelowo śmigłowce otrzymają jednak inne oznaczenie / Zdjęcie: Wiertoliety Rossiji

Śmigłowce rodziny Mi-8 są nadal bardzo popularne, będąc jednym z przebojów eksportowych Federacji Rosyjskiej. Ostatnio zostały zakupione w większych ilościach m.in. przez Indie, Wenezuelę, Irak i ZEA. Powodem jest duży udźwig, prostota konstrukcji, a także niska cena, przynajmniej 2-, 3-krotnie niższa, niż podobnych, choć bardziej zaawansowanych technicznie konstrukcji zachodnich.

Mimo stałego modernizowania konstrukcji opracowanej w latach 1960., śmigłowce rodziny Mi-8 stają się jednak coraz bardziej przestarzałe, co stawia pod znakiem zapytania możliwość kontynuowania dalszego, wysokiego tempa ich produkcji. Natomiast ewentualne sukcesy następcy, Mi-38 - szczególnie w świetle planowanego wykorzystania importowanych podzespołów, które zwiększą cenę (zobacz: Mi-38 bez Pratt & Whitney?) - nie są przesądzone.

W związku z tym przedstawiciele spółki Wiertoliety Rossiji, która od 2006 grupuje wszystkie zakłady branży śmigłowcowej Rosji, zapowiedzieli powstanie głęboko zmodernizowanej wersji śmigłowców, oznaczonej roboczo Mi-8/17M. Przebudowa ma koncentrować się głównie na zamontowaniu nowej awioniki IBKV-17, wykorzystującej m.in. wyświetlacze ciekłokrystaliczne i zapewniającej - przez zautomatyzowanie wielu działań - na znaczne odciążenie pilotów. W ten sposób Rosjanie chcą równocześnie wykorzystać podzespoły, opracowane w programie rozwoju Mi-38.

Producent już rozpoczął sprzedaż nowego śmigłowca, licząc przede wszystkim na odbiorców cywilnych. Obok rodzimych, największe nadzieje wiązane są z przedsiębiorstwami chińskimi, od lat wykorzystującymi maszyny Mi-8/17. Pierwsze dostawy zaplanowano na 2013. powinno to pozwolić na ich produkcję przynajmniej do 2020.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2020 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.