Południowoafrykańska Denel Aviation potwierdziła fakt prowadzenia negocjacji z władzami Ekwadoru na temat zakupu 12 samolotów Cheetah C, wycofanych ze służby w ubiegłym roku.
Cheetah C to głęboko zmodernizowane w latach 1990. samoloty Mirage III. Prace prowadziła Atlas Aircraft (obecnie Denel Aviation), w oparciu o izraelską awionikę i stacje radiolokacyjną Elty. Zastosowane wówczas rozwiązania były jednymi z najnowocześniejszych na świecie, a część danych nie jest jawna do dzisiaj. Samoloty te zostały zastąpione w 2008 przez szwedzkie Gripeny.
Denel zakonserwował stare maszyny i przekazał agencji Armscor, zajmującej się sprzedażą wycofanego wyposażenia wojskowego. W tym samym czasie władze Ekwadoru prowadziły wstępne poszukiwania następców swoich wyeksploatowanych Mirage 1JA, których pierwsza partia rozpoczęła służbę w 1979.
Pierwsze kontakty miedzy RPA i Ekwadorem, dotyczące ewentualnej sprzedaży samolotów Cheetah, miały miejsce w kwietniu, kiedy delegacja wojsk lotniczych Ekwadoru odwiedziła Armscor, oglądając samoloty wersji C i nieco starsze, dwumiejscowe maszyny modelu D. Później odbyły się wizyty zespołu Denela, badającego potencjał ekwadorskich baz lotniczych i zakładów remontowych, a także pierwsze, zapoznawcze loty pilotów Fuerza Aérea Ecuatoriana w RPA.
Ostatecznie 23 września ekwadorski minister obrony poinformował, że rząd podjął pozytywną decyzję w sprawie zakupu 12 zakonserwowanych Cheetah C. Obecnie trwa finalny etap negocjacji, który będzie się łączył z serią prób w locie, tak w RPA, jak i Ekwadorze. Przedstawiciele Denela uważają, że podpisanie kontraktu nastąpi jeszcze w tym roku.