Jak poinformowało niemieckie BAAINBw, OCCAR-EA zaakceptowała nowy standard w programie rozwoju samolotu transportowego A400M – New Standard Operating Clearance 2.5 (NSOC 2.5).
Zatwierdzenie NSOC 2.5 oznacza, że przedstawione wymagania według nowego standardu będą mogły zostać zaimplementowane w A400M. Państwa-uczestnicy programu, tj. Belgia i Luksemburg, Niemcy, Francja, Hiszpania, Turcja i Wielka Brytania formalnie potwierdziły zakres nowych lub ulepszonych zdolności. Za ich wprowadzenie będzie odpowiadać Airbus.
NSOC 2.5 zakłada zdolność do desantowania spadochroniarzy z użyciem automatycznego otwierania spadochronów i zrzutu ładunków według procedury pull-out. Ponadto zaimplementowana zostanie zdolność do podchodzenia do strefy zrzutu według wskazań przyrządów, niezależnie od naziemnych systemów nawigacyjnych. Samoloty zostaną doposażone w zoptymalizowane układy samoobrony i uzyskają wstępną kwalifikację do automatycznych lotów na małej wysokości.
Część z ww. zdolności zostanie wkrótce wdrożona w samolotach Luftwaffe, a pozostałe przejdą niezbędne testy.
W najbliższych latach OCCAR zamierza wdrożyć nowszy standard SOC3 – ostateczny dla A400M. Dostawy transportowców zgodnych z SOC3 rozpoczną się w 2023, zaś samoloty wcześniej wyprodukowane będą doprowadzane do tego standardu w kolejnych latach (Kazachstan zamawia A400M , 2021-09-02, Operacja Heifara-Wakea , 2021-06-21, 100. A400M, 2021-05-25).