Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

SALIS na kolejnych 5 lat

Lotnictwo wojskowe, Transakcje, Strategia i polityka, 13 listopada 2021

NATO Support and Procurement Agency (NSPA) i ukraiński DP Antonow (od 2015 część Ukroboronpromu) przedłużyły umowę SALIS (Strategic Airlift Interim Solution) na kolejnych 5 lat. Jak podaje portal NATO, umowa zapewnia gwarantowany dostęp do 2 samolotów An-124-100 Rusłan z powiadomieniem w ciągu 72 godzin, dostęp do dwóch kolejnych samolotów z powiadomieniem w ciągu 6 dni i kolejnego An-124-100 z powiadomieniem w ciągu 9 dni. Oprócz An-124, obecna umowa przewiduje również wykorzystanie innych dużych samolotów transportowych, w tym An-225, An-22 i Ił-76, o ile będą dostępne. Kraje konsorcjum zobowiązały się do użytkowania samolotów przez co najmniej 1600 godzin lotów rocznie. W 2020 w ramach umowy SALIS zapewniono łącznie 2580 godzin lotów.

Do lotów na rzecz NATO i UE w ramach programu SALIS wykorzystywane są m.in. ciężkie samoloty transportowe An-124 i An-225 / Zdjęcie: DP Antonow

Antonow świadczy usługi w ramach programu SALIS od 2006. Konsorcjum korzystające z tych usług składa się z dziewięciu członków NATO: Belgii, Czech, Francji, Niemiec, Norwegii, Polski, Słowacji, Słowenii i Węgier,

Przy okazji przedłużenia umowy poinformowano, że flota ciężkich samolotów transportowych An-124-100 może być eksploatowana jeszcze przez kolejnych 10-18 lat. Trwają próby wytrzymałościowe konstrukcji samolotu, które mogą pozwolić na przedłużenie tego okresu. Kierownictwo Antonowa podkreśla, że skrupulatnie przestrzega wymagania europejskich i amerykańskich regulatorów branżowych. Planowane jest zamontowanie w samolotach zmodernizowanych silników serii D-18T 3M o wydłużonej żywotności. Modernizacja An-124-100 ma potrwać 5-6 lat. Wówczas wszystkie samoloty tego typu eksploatowane przez DP Antonow powinny mieć jednolity standard.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.