Reklama
Reklama

Początek budowy SN-10 coraz bliżej

Marinha do Brasil (Marynarka Wojenna Brazylii) wydała zgodę na rozpoczęcie budowy kadłuba pierwszego w tym kraju okrętu podwodnego z napędem jądrowym. Będzie on nosił nazwę Álvaro Alberto (SN-10) i formalnie jest budowany od 2012, ale z powodu problemów finansowych rządu notuje wieloletnie opóźnienie.

Budowa SN-BR jest częścią realizowanego z Francją programu PROSUB obejmującego budowę 4 konwencjonalnych op Riachuelo, atomowego Álvaro Alberto i bazy morskiej w ItaguaÏ / Ilustracja: MO Brazylii

Dokument został podpisany przez szefa Dyrektoriatu Generalnego Rozwoju Nuklearnego i Technicznego z Biura ds. Bezpieczeństwa Jądrowego i Jakości Marinha do Brasil adm. Marcosa Sampaio Olsena. Zawiera on wytyczne dotyczące wymagań bezpieczeństwa stawianych konstrukcji atomowego okrętu podwodnego. Zatwierdzenie pierwszej częściowej zgody na budowę otwiera drogę do prac konstrukcyjnych przy kadłubie sztywnym.

Álvaro Alberto budowany jest w ramach programu SN-BR we współpracy z francuską Naval Group. Brazylia jest pierwszym państwem, które chce posiadać okręty podwodne z napędem jądrowym jednoczesnie nie posiadając uzbrojenia jądrowego, a idea budowy takich okrętów narodziła się już w latach 1970.

Konstrukcja okrętu ma bazować na francuskich OP typu Scorpene, które równocześnie stanowią bazę dla 4 budowanych w Brazylii konwencjonalnych OP typu Riachuelo. Wstępny projekt okrętu SN-BR został zatwierdzony w grudniu 2020 przy udziale władz francuskich. Jednostka ma mieć około 100 m długości, 6000 t wyporności i 100-osobową załogę. Według aktualnego harmonogramu wodowanie jest planowane na 2031 (Wodowanie OP Humaitá, 2020-12-14).

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.