Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

DGA zamawia H160M

Transakcje, Przemysł lotniczy, Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, Wojska lądowe, 23 grudnia 2021

Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) podpisała umowę z Airbus Helicopters na opracowanie i zakup śmigłowców H160M Guépard dla potrzeb wojskowego projektu Hélicoptère Interarmées Léger (HIL). Kontrakt obejmuje opracowanie kilku prototypów i dostawę pierwszej partii 30 wiropłatów: 21 dla Armée de terre (wojsk lądowych), 8 dla Marine nationale (marynarki wojennej i jednego dla Armée de l'air et de l'espace (wojsk lotniczych i kosmicznych).

Paryż planuje zamówić w sumie 169 śmigłowców H160M Guépard. Dostawy ruszą w 2027, a pierwsze wiropłaty seryjne trafią do Armée de Terre / Ilustracja: Airbus

Guépard jest owocem 10 lat bliskiej współpracy z DGA i francuskimi siłami zbrojnymi. H160M zapewni wojsku nowe możliwości, bo jest przystosowany do wymogów nowoczesnego pola walki dzięki ulepszonym systemom łączności, zwrotności, obniżonej emisji hałasu i w pełni zintegrowanemu systemowi wsparcia. Doceniamy bardzo fakt, że francuskie siły zbrojne postanowiły zostać pierwszym nabywcą wojskowego wariantu H160 – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters.

H160M wywodzi się z certyfikowanego przez EASA H160, który został zaprojektowany jako modułowy i wielozadaniowy, umożliwiający w wojskowej wersji wykonywanie misji zaczynających się od przerzutu komandosów na teren przeciwnika, poprzez przechwytywanie celów powietrznych i wsparcie ogniowe pola walki, po zwalczanie okrętów.

Aby zapewnić wysoki poziom dostępności przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych, już na wczesnym etapie projektowania konstruktorzy uwzględnili kwestie obsługi technicznej – uproszczone wsparcie H160M opiera się na analizie danych zbieranych przez systemy diagnostyczne.

Przeprowadzone na marokańskiej pustyni w lipcu br. próby wykazały skuteczność filtrów chroniących wloty powietrza do silników Safran Arrano w H160 przed wnikaniem piasku. Testy wykazały również skuteczność automatycznego systemu sterowania lotem podczas startu i lądowania przy ograniczonej widoczności z powodu wzbijanych tumanów kurzu i piasku.

Wojskowa wersja H160 będzie cichsza niż śmigłowce posiadające obniżoną sygnaturę akustyczną, co jest możliwe dzięki łopatom Blue Edge wirnika nośnego. Wiropłat otrzyma system uzbrojenia HForce, a także będzie mógł przenosić pociski przeciwokrętowe MBDA ANL oraz działka lub km w podwieszanych zasobnikach lub zamontowane w drzwiach.

Guépard otrzyma system optoelektroniczny Safran Euroflir 410, pakiet awioniki Thales FlytX oraz radar AirMaster C. Piloci będą korzystać z nahełmowego celownika i wyświetlacza Thales TopOwl. H160M będzie również wyposażony w układy samoobrony, system łączności satelitarnej i taktycznego łącze wymiany danych oraz wyciągarkę i wysięgnik umożliwiający desantowanie z użyciem lin (Próby H160 w Maroku , 2021-07-30).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.