Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

64 nowe śmigłowce

Lotnictwo wojskowe, Przemysł zbrojeniowy, Strategia i polityka, 02 listopada 2009

Rosyjskie ministerstwo kupiło w ciągu 3 ostatnich lat 64 nowe śmigłowce - dwa razy więcej niż 3 lata temu.

Wicepremier Siergiej Iwanow poinformował, że w latach 2007-2009 rosyjskie ministerstwo obrony kupiło 64 nowe śmigłowce: 27 Mi-28N, 7 Ka-52, 3 Ka-50, 19 Mi-8 i 6 Ansatów. Oznacza to istotny wzrost w porównaniu z poprzednimi latami. W br. rosyjski przemysł wyprodukuje ok. 220 śmigłowców (w ub.r. 169). To dwukrotnie więcej niż 3-4 lata temu. Znaczna część tej produkcji kupowana jest przez rosyjskie instytucje rządowe.

Tylko holding Wiertalioty Rossji zwiększył w pierwszym półroczu 2009 dwukrotnie produkcję śmigłowców. Dostarczył ich odbiorcom 64. Przychód holdingu w tym okresie wyniósł 18,5 mld rubli, 58% więcej niż rok wcześniej. Zysk netto sięgnął 1,71 mld rubli. Wiertalioty Rossji kontrolują 4,2% światowego rynku śmigłowców, w br. chcą osiągnąć 5%.

W kolejnych latach planowany jest wzrost liczby kupowanych w Rosji śmigłowców - cywilnych i wojskowych. Według Ministerstwa Transportu, do 2020 potrzeba około tysiąca śmigłowców dla odnowienia parku maszyn cywilnych. Około 800 z nich powinno być śmigłowcami lekkimi i ekonomicznymi.

Fatalny jest stan śmigłowcowego lotnictwa wojskowego i specjalnego. Iwanow szacuje, że mniej niż 10% śmigłowców wojskowych można uznać za nowoczesne. Pozostałe są przestarzałe technicznie i moralnie. Plany przewidują, że do 2020 ten wskaźnik powinien w lotnictwie armijnym sięgnąć 80%. Wówczas współczynnik sprawności parku śmigłowcowego ma sięgnąć 90%.

Głównym problemem rosyjskiego przemysłu śmigłowcowego jest brak zespołów napędowych. Praktycznie wszystkie napędy stosowane w rosyjskich śmigłowcach są importowane z Ukrainy. Rocznie jest tam kupowanych ponad 250 silników. Od 3 lat realizowany jest program uruchomienia produkcji silników w Rosji, na razie jednak bez powodzenia.

Inny problem to brak nowoczesnych elektronicznych systemów pokładowych. Bez nich nie można zaś produkować śmigłowców zdolnych do latania w różnych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. Nowoczesne śmigłowce są więc wyposażane w systemy importowane.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.