Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Zakaz 5G na lotniskach w USA

Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 09 stycznia 2022

Amerykańska FAA (Federal Aviation Administration) nakazała utworzenie wokół 50 lotnisk stref buforowych, w którym zabronione będzie użycie urządzeń łączności 5G pasma C. Zakaz ma obowiązywać przez 6 miesięcy od 19 stycznia 2022, gdy nowe systemy 5G mają uruchomić amerykańscy operatorzy telekomunikacyjni – AT&T i Verizon. W tym czasie eksperci FAA będą badać wpływ urządzeń pasma C na funkcjonowanie systemów lotniskowych i samolotowych. W szczególności chodzi o systemy ułatwiające lądowania w trudnych warunkach atmosferycznych. Istnieją bowiem obawy, że sygnały 5G, które wykorzystują częstotliwości 3700-3998 MHz, mogą zakłócać sygnały wysokościomierzy radarowych, działających w paśmie 4200-4400 MHz. Telekomy twierdzą, że nie ma dowodów na to, że takie zakłócenia wystąpią, zaś FAA ocenia, że nie ma dowodów na to, że tak się nie stanie.

Lotniska w USA, na których od 19 stycznia 2022 w strefach buforowych mają obowiązywać zakazy używania urządzeń łączności 5G pasma C / Ilustracja: FAA

FAA wybrała lotniska, na których zagrożenia mogą być potencjalnie największe. Podstawą wyboru była lokalizacja, natężenie ruchu i prawdopodobieństwo słabej widoczności. Wśród wskazanych lotnisk są te szczególnie ruchliwe, takie jak Chicago O'Hare, Orlando International, Los Angeles International i Dallas / Fort Worth International, a także lotniska w miejscach, gdzie często występuje mgła, takich jak Seattle / Tacoma International i San Francisco International.

Zarówno Verizon, jak i AT&T początkowo chciały włączyć swoje urządzenia 5G pasma C 5 grudnia 2021, ale obawy o bezpieczeństwo lotnicze dwukrotnie to opóźniły. Pierwotnie FAA chciała przełożenia uruchomienia do 5 stycznia 2022. Ostatecznie agencja i operatorzy doszli do porozumienia w sprawie włączenia usługi 19 stycznia, dając FAA dodatkowy czas na analizę potencjalnych zagrożeń dla systemów lotniskowych.

Jeszcze pod koniec 2021 FAA przygotowała projekty NOTAM dla 46 lotnisk, gdyby nie udało się dojść do porozumienia z operatorami 5G. Jeśli zostałyby one wydane, miałyby drastyczny wpływ na działalność linii lotniczych oraz wielu samolotów czarterowych i biznesowych. W obecnej sytuacji publikowanie NOTAM okaże się zapewne niepotrzebne.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.