Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Załamanie lotnictwa ogólnego

Lotnictwo cywilne, 05 listopada 2009

Według obliczeń stowarzyszenia GAMA, w pierwszych 3 kwartałach bieżącego roku produkcja samolotów dyspozycyjnych i sportowo-turystycznych była o 46,8% mniejsza niż w 2008. Najgłębszy kryzys dotknął producentów samolotów tłokowych.

Najliczniej produkowanym samolotem świata pozostał Cirrus SR22. Wyprodukowano 164 maszyny tego typu. Jednak rok wcześniej, w ciągu 9 pierwszych miesięcy, zmontowano aż 319 egz. SR22. Na drugim miejscu uplasowała się w 2008 również tłokowa, jednosilnikowa Cessna 172S Skyhawk SP (156 egz.). W bieżącym roku ten samolot spadł jednak na 4. miejsce (68 egz.), wyprzedzony przez samoloty rodziny Diamond DA40 (81 egz.) i - co znamienne - przez bardzo lekki odrzutowiec Cessna Citation Mustang (94 egz.) / Zdjęcie: Ahunt

Stowarzyszenie grupuje 60 największych producentów lotnictwa ogólnego na świecie. Choć jego dane nie obejmują wszystkich, mniejszych zakładów, szczególnie położonych poza terytorium USA, odzwierciedlają tendencje, panujące na rynku.

Przedstawiona w czwartek informacja obejmuje trzeci kwartał, w którym wyprodukowano łącznie 548 samolotów. To więcej, niż w pierwszym kwartale (459 egz.) i nieco mniej, niż w drugim (580).

Z punktu widzenia całej branży i obecnego kryzysu, o wiele bardziej istotnym jest jednak porównanie całości bieżącej produkcji do wyników pierwszych 9 miesięcy 2008. Okazuje się wtedy, w jak poważnym położeniu znalazły się przedsiębiorstwa sektora.

I tak, w ubiegłym roku przekazano odbiorcom łącznie 2982 samolotów dyspozycyjnych i sportowo-turystycznych, zaś w bieżącym jedynie 1587. Oznacza to spadek aż o 46,8%.

Najmniej strat poniósł sektor maszyn turbośmigłowych. Wyprodukowano ich 293, podczas gdy rok wcześniej - 348 egz. (spadek o 15,8%).

Recesja dosunęła mocno sektor odrzutowców biznesowych. Zbudowano ich 615 egz., zamiast 988 w ubiegłym roku (spadek o 37,8%). Wpływ na ten wynik miały oszczędności przedsiębiorstw, ale również bardzo negatywny odbiór społeczny, związany z niechęcią do luksusowych odrzutowców, w czasie realizowania przez ich dysponentów masowych zwolnień pracowników (zobacz: Po dotacje przylecieli samolotami).

O prawdziwej katastrofie mogą jednak mówić producenci samolotów tłokowych. Zbudowano ich jedynie 679 egz., w porównaniu do 1646 egz. rok wcześniej (-58,7%). Wpływ na taką sytuację ma załamanie kredytowania bankowego, przez co wystąpił identyczny mechanizm, jak w przypadku koncernów samochodowych. Tyle, że te ostatnie otrzymały ogromną pomoc państwową, producenci samolotów - niestety nie.

Nieco lepiej przedstawiają się wyniki finansowe. Mimo zmniejszenia bieżącej produkcji o 46,8%, zakłady sektora lotnictwa ogólnego zanotowały spadek obrotów o 23,5%. Wyniosły one w pierwszych 3 kwartałach bieżącego roku 13,8 mld USD. Sytuacja ta wiąże się z m.in. produkcją części zamiennych czy usługami serwisowymi.

Liderem rynku - w wymiarze ilościowym - pozostała Cessna, która wyprodukowała 512 samolotów (rok wcześniej - 944 egz.). W dalszej kolejności uplasowały się: Cirrus Design ze 189 samolotami i Hawker Beechcraft (173 egz.).

W wymiarze finansowym tradycyjnie prowadzą producenci odrzutowców dyspozycyjnych: Bombardier (3,95 mld USD, 140 samolotów), Gulfstream (3 mld, 74 egz.) i francuska Dassault Falcon Jet (2 mld, 51 egz.). 4. miejsce zajmuje Cessna (1,83 mld USD).

Zaznaczyć przy tym należy, że przedsiębiorstwa te zanotowały istotne zmniejszenie obrotów, z wyjątkiem francuskiej Dassault, która zwiększyła wpływy o ponad 20%.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.