Zajmujący się mobilnością powietrzną australijski start-up Skyportz z Melbourne zawarł umowę z Secure Parking na wykorzystanie dachów parkingów do operacji elektrycznych samolotów eVTOL. Właściciel Skyportz, były polityk ze stanu Victoria, Clem Newton-Brown twierdzi, że dzięki temu jego przedsiębiorstwo uzyska dostęp do blisko 400 lokalizacji, gdzie będzie można umieścić małe lądowiska – veriporty. Zdaniem biznesmena, wprowadzone w Australii skrajne restrykcje związane z tzw. pandemią koronawirusa znacznie ograniczyły ruch samochodowy, a tym samym zapotrzebowanie na usługi parkingowe. To miejsce w nieodległej przyszłości miałyby zająć latające taksówki.
Dachy większości parkingów dobrze nadają się na lądowiska dla stosunkowo lekkich, 2-, 4-miejscowych samolotów eVTOL. Jeśli wytrzymują obciążenia ważących po ponad 1,5 t samochodów, nie będą musiały być specjalnie wzmacniane. Same parkingi są zaś rozmieszczone w punktach korzystnych z punktu widzenia potencjalnych klientów – w dzielnicach biznesowych i na przedmieściach.
Pierwsze samoloty elektryczne eVTOL powinny rozpocząć loty komercyjne w Australii w 2025. Początkowo mają obsługiwać trasy z dużych lotnisk do ośrodków biznesowych, mieszkaniowych i wypoczynkowych. Skyportz współpracuje już z australijskim rządem federalnym i władzami stanowymi, aby wspierać wysiłki na rzecz opracowania standardów i wymagań dotyczących korzystania z vertiportów.