Indie i USA negocjują warunki sprzedaży 10 ciężkich samolotów transportowych C-17 Globemaster III, wynika z informacji wysokich rangą urzędników indyjskiego ministerstwa obrony. Podpisanie umowy może nastąpić w na początku 2010.
Według tych źródeł, Indie powinny trzykrotnie zwiększyć zdolności transportowe lotnictwa wojskowego. Obecnie zadania tego typu może realizować 26 ciężkich samolotów Ił-76 MD, 160 średnich Avro 748 i An-32 oraz 73 małe Dorniery Do 228. W stosunku do dwóch ostatnich modeli, rozpoczęto proces ich modernizacji.
Siły te są jednak zbyt szczupłe, by spełnić główny wymóg tego rodzaju samolotów: zapewnienia szybkiego przerzutu wojsk nad granicę z Chinami lub Pakistanem, względnie do działań antyterrorystycznych.
Dla zwiększenia potencjału transportowego, największe znaczenie ma pozyskanie dużych maszyn. Ił-76D zabiera do 47-50 t ładunku, podczas gdy An-32 do 7,5 t, a wiekowe Avro - 5,5 t.
Zrywając z długoletnią tradycją, Indie rozpoczęły jednak rozmowy z władzami USA (kontrakt może być realizowany w ramach Foreign Military Sales) i Boeingiem, na temat zakupu 10 samolotów C-17 Globemaster III o ładowności 77,5 t.
W czerwcu bieżącego roku C-17 został wybrany w programie bardzo ciężkiego samolotu transportowego, a decyzja komisji została zaakceptowana przez ministra obrony.
Powodem wyboru - według źródeł indyjskich - równoważącym trzykrotnie wyższą cenę od Iłów, są lepsze charakterystyki techniczne Globemasterów oraz możliwość operowania z krótkich, słabo przygotowanych pasów startowych.
Nie bez znaczenia jest również fakt wygaszania produkcji C-17, co może wpłynąć na niższą cenę. Indie zamierzają bowiem wyłożyć na zakup 1,7 mld USD (170 mln USD za egz.), podczas gdy seryjne Globemastery dla USAF kosztują ok. 220 mln USD. Indyjskie zamówienie pozwoliłoby jednak działać zakładowi montażowemu przynajmniej rok dłużej.