Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Misja Atlasa 5 z satelitami GSSAP

Astronautyka, Strategia i polityka, Przemysł zbrojeniowy, Nowe technologie, 23 stycznia 2022

21 stycznia 2022 o 14:00 czasu lokalnego (19:00 UTC) z kompleksu nr 41 ośrodka kosmicznego Cape Canaveral na Florydzie wystartowała rakieta nośna Atlas 5. Na jej pokładzie znajdowały się wojskowe satelity monitorowania przestrzeni kosmicznej GSSAP-5 i GSSAP-6. Był to pierwszy i jedyny planowany lot Atlasa 5 w konfiguracji 511 z dodatkowym silnikiem na paliwo stałe GEM-63 (Graphite Epoxy Motor) w pierwszym stopniu i owiewką części ładunkowej o średnicy 5 metrów.

Wizja satelitów monitorowania przestrzeni kosmicznej GSSAP-5 i GSSAP-6 po umieszczeniu na docelowych na orbitach geostacjonarnych / Ilustracja: Northrop Grumman

Ok. 2 minuty po locie silnik GEM-63 został odrzucony. Owiewka ładunku oddzieliła się od rakiety ok. 1,5 minuty później. Po kolejnej minucie wyłączył się główny silnik pierwszego stopnia rakiety – RD-180, a jednocześnie oddzielił się górny stopień z ładunkiem. Pierwsze włączenie silnika RL10 drugiego stopnia (Centaur) zostało potwierdzone 13 minut po starcie. Po kilku godzinach satelity trafiły na orbity geostacjonarne. GSSAP-5 oddzielił się 6 h i 35 min. po starcie, a GSSAP-6 ok. 10 minut później. US Space Command potwierdziło wieczorem, że misja zakończyła się sukcesem.

Wykorzystana w misji USSF-8 rakieta Atlas 5 została zbudowana przez United Launch Alliance (ULA). W rakietach tego typu używane są rosyjskie silniki RD-180.

Satelity GSSAP-5 i GSSAP-6 są częścią Geosynchronous Space Situational Awareness Program (GSSAP), który służy monitorowaniu obiektów w pasie geostacjonarnym. To piąty i szósty satelita GSSAP. Tak, jak poprzednie zostały zbudowane przez Northrop Grummana. Pierwsze dwie pary satelitów GSSAP zostały wyniesione w 2014 i 2016 przez rakiety ULA Delta 4.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.