Airbus rozpoczął świadczenie nowej usługi – przewozu ładunków drogą lotniczą – korzystając z floty unikatowych samolotów transportowych BelugaST. Proponuje w ten sposób przedsiębiorstwom spedycyjnym i innym klientom zaspokojenie ich potrzeb w dziedzinie transportu towarów ponadgabarytowych.
Nowa usługa – Airbus Beluga Transport – zapewni klientom zdobytym na zasadach komercyjnych, pochodzącym z różnych sektorów, w tym kosmicznego, energetycznego, wojskowego, lotniczego, morskiego i pomocy humanitarnej, rozwiązanie ich problemów przewozowych. Pierwsza misja transportowa została zorganizowana w grudniu 2021 i polegała na dostawie ładunku dla nieujawnionego klienta z zakładu Airbus Helicopters w Marignane do Kobe. Beluga nr 3 lądowała wtedy w Warszawie, Nowosybirsku i Seulu, by uzupełnić paliwo.
Phillippe Sabo, szef działu transportu ładunków ponadgabarytowych w Airbusie, powiedział: Pojemność Belug otwiera przed nami nowe rynki, a klientom stwarza nowe możliwości logistyczne. W przypadku potrzeby przewozu śmigłowców – bez konieczności ich wcześniejszego demontażu – to wyjątkowa zaleta. Podobnie w pełnej konfiguracji montażowej dostarczane mogą być największe silniki do samolotów pasażerskich.
Licząca 5 BelugST flota, która do tej pory obsługiwała transport dużych zespołów samolotów Airbusa, jest obecnie zastępowana przez 6 nowej generacji BelugXL, w celu wsparcia działań na rzecz przyspieszenia tempa produkcji samolotów pasażerskich Airbusa (Ostatni lot pierwszej Belugi, 2021-04-28).
Nowa usługa Airbus Beluga Transport może znaleźć wiele zastosowań rynkowych, gdyż frachtowce te cechuje największa wśród wszystkich latających na świecie frachtowców średnica przedziału towarowego. Mieści on ładunki ponadgabarytowe o rozmiarach do 7,1 m szerokości i 6,7 m wysokości (Belugi latają na biopaliwie, 2021-04-14).
W niedalekiej przyszłości, gdy Airbus wprowadzi do eksploatacji wszystkie 6 nowych BelugXL, uwolniona od zadań produkcyjnych flota BelugST zostanie przekazana nowo utworzonej, zależnej linii lotniczej, posiadającej własny certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC) i personel. Philippe Sabo zapewnił, że nowa linia lotnicza będzie działać elastycznie, by zaspokoić potrzeby zewnętrznych klientów.
Aby przyspieszyć obsługę przyszłych klientów, pracownicy Airbusa przygotowują nowe techniki i sprzęt załadunkowy. Wśród nowości jest zautomatyzowany pokładowy system załadowczy OBCL (On-Board Cargo Loader), który posłuży na lotnisku początkowym lub docelowym pozbawionym odpowiedniej infrastruktury.