Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Umowa ramowa Australii z OCCAR

Strategia i polityka, Transakcje, 01 lutego 2022

25 stycznia 2022 w życie weszła umowa podpisana w kwietniu 2021, która zmieniła status prawny Australii w Organizacji do spraw Współpracy w Dziedzinie Uzbrojenia (Organisation conjointe de coopération en matière d’armement, OCCAR). Od tego momentu Canberra – mająca do tej pory status obserwatora – będzie mieć lepszy dostęp do korzyści programów OCCAR. Abstrahując od benefitów płynących dla australijskich sił zbrojnych, porozumienie ma jeszcze jeden ważny skutek. Oznacza otwarcie się organizacji na członków spoza Sojuszu Północnoatlantyckiego.

OCCAR zarządza między innymi programami samolotu transportowego Airbus A400M, ciężkiego kołowego transportera opancerzonego Boxer, fregat wielozadaniowych FREMM, europejskiej radiostacji programowalnej do łączności szyfrowej ESSOR / Zdjęcie: OCCAR

Umowa ramowa z Australią podkreśla jedną z zasad założycielskich OCCAR w Baden-Baden, a mianowicie, że programy OCCAR są otwarte na uczestnictwo krajów spoza organizacji na uczciwych zasadach – powiedział dyrektor OCCAR adm. Matteo Bisceglia.

Dla Canberry będzie mieć to duże znaczenie, zwłaszcza w zakresie wprowadzania do służby 211 Boxerów, które zamówiono w sierpniu 2018. 25 pojazdów pierwszej transzy wejdzie do służby w australijskich wojskach lądowych do końca 2023. Natomiast dostawy drugiej transzy zostaną zrealizowane pomiędzy lutym 2022 a styczniem 2027. Australia ponadto zainteresowana jest programem lekkiej torpedy MU90 i śmigłowców uderzeniowych Tigre, ale nie wyklucza dołączenia do innych przedsięwzięć, zależnie od potrzeb sił zbrojnych (Postępy w programie MAST-F, 2022-01-26).

Umowa ramowa z OCCAR sprawie, że Canberra będzie mogła liczyć na wsparcie pozostałych członków organizacji we wszelkich negocjacjach w sprawie nabycia lub modernizacji uzbrojenia. Będzie to mieć duże znaczenie, gdy tamtejsze wojska lądowe zdecydują się na zakup kolejnych Boxerów (Protectory RS4 dla JFSTsw, 2022-01-24). Dzięki temu możliwe będzie obniżenie kosztów utrzymania i rozwoju pojazdów. Przystąpienie do organizacji stwarza szansę na bardziej skuteczną współpracę z innymi uczestnikami programu w zakresie nowych zamówień. Dzięki niej zmniejszeniu może ulec całkowity koszt pozyskania nowego uzbrojenia poprzez efekt skali.

OCCAR założono w 1996, a pięć lat później rozpoczęła funkcjonowanie. Składa się z 6 państw członkowskich: Belgii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Włoch. W marcu 2016 do programu Boxera dołączyła Litwa, która uczestniczy w pracach tylko jednego programu bez praw członka. Najwyższym organem organizacji jest rada nadzorcza złożona z ministrów obrony państw członkowskich (OCCAR zatwierdza ESSOR HDR, 2021-05-14).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.