Francusko-włoski koncern ATR pod koniec stycznia br. przeprowadził próbny 7-godzinny lot prototypowego samolotu komunikacji regionalnej ATR 72-600, którego jeden silnik był zasilany wyłącznie zrównoważonym paliwem lotniczym. Zostało ono wytworzone przez Neste w 100% z odpadów i pozostałości, m.in. zużytego oleju spożywczego.
Lot był jednym z elementów procesu certyfikacyjnego mającego na celu zezwolenie na zasilanie biopaliwem samolotów produkcji ATR. We wrześniu 2021 koncern ogłosił nawiązanie współpracy z regionalnymi liniami lotniczymi Braathens i Neste, aby przyspieszyć przebieg tego projektu (BRA lata na biopaliwie, 2017-02-03).
Przedsiębiorstwa zakładają, że lot pokazowy z użyciem należącego do Braathens samolotu ATR odbędzie się jeszcze w tym roku. Celem jest zakończenie procesu certyfikacji samolotu ATR zasilanego wyłączenie biopaliwem do 2025. Wstępne analizy pokazują, że turbośmigłowy samolot ATR latający na typowej trasie regionalnej, którego obydwa silniki byłyby zasilane biopaliwem, emitowałby o 82% CO2 w porównaniu z samolotem napędzanym naftą lotniczą.