US Air Force zapowiedziały, że jesienią br. odebrany zostanie pierwszy z 13 zamówionych pojazdów do neutralizacji amunicji i ładunków niebezpiecznych (ang. Explosive Ordnance Disposal) znanych jako Recovery of Airbase Denied By Ordnance (RADBO). Głównym środkiem neutralizacji niebezpiecznych ładunków będzie laser Zeus III.
Pojazdy RADBO będą używane detonowania i usuwania ładunków wybuchowych, takich jak bomby, granaty, amunicja wytworzona chałupniczo i inne urządzenia wybuchowe. Mają działać przede wszystkim na terenach lotnisk, lecz możliwe będzie realizowanie zadań także na innym terenie. Działania z użyciem RADBO mają być znacznie bezpieczniejsze, ponieważ będzie można zwalczać niebezpieczne ładunki z większej odległości dzięki zastosowaniu lasera.
RADBO składa się z opancerzonego pojazdu minoodpornego Cougar 4x4, ramienia hydraulicznego i 3-kW lasera Zeus III na stropie kadłuba. Masa systemu to 18 t, a wewnątrz pojazdu jest miejsce dla 4 załogantów. Użycie Cougara w takiej roli może być zasadne, ponieważ słaba dzielność terenowa pojazdu nie będzie mieć większego znaczenia podczas działań na lotniskach i drogach utwardzonych. Ramię hydrauliczne znajdzie zastosowanie w identyfikacji i przenoszeniu ukrytych ładunków wybuchowych, niemożliwych do porażenia laserem.
Obecnie trwają badania jak różne rodzaje ładunków wybuchowych reagują po opromieniowaniu wiązką lasera. Prace nad RADBO prowadzi personel Support Equipment i Vehicles Division podlegający US Air Force we współpracy z Explosive Ordnance Disposal Division. Projekt jest realizowany na podstawie umowy z września 2020 o wartości 40 mln USD. 2 prototypy i 13 pojazdów RADBO zostanie przygotowanych w kooperacji z przedsiębiorstwem Parsons Government Services. Dostawy wozów zakończą się do kwietnia 2023.