Leonardo i brytyjski start-up Vertical Aerospace ogłosiły podjęcie współpracy w budowie samolotu elektrycznego Vertical VX4. Włoski koncern ma zaprojektować i dostarczyć m.in. kadłub z kompozytu węglowego. W pierwszej kolejności, w zakładach w Grottalglie mają powstać struktury 6 prototypów planowanych do certyfikacji VX4. W ich produkcji Leonardo ma współpracować z partnerem strategicznym Vertical – dostawcą materiałów kompozytowych Solvay.
Umowa obejmuje też opcję na dostawę około 2 tysięcy kadłubów seryjnych samolotów. Vertical Aerospace dysponuje już wstępnymi zamówieniami na 1350 VX4 od takich przewoźników, jak American Airlines, Avolon, Bristow i Iberojet. Wartość tych zamówień sięga 5,4 mld USD.
4-miejscowy samolot eVTOL VX4 ma mieć zasięg przekraczający 160 km. Ma latać z prędkością maksymalną 320 km/h. Koszt lotu w przeliczeniu na pasażera nie powinien przekraczać ceny przejazdu taksówką na podobnej trasie. Prototyp VX4 ma zostać oblatany w bieżącym roku. Certyfikacja samolotu jest planowana na 2024.