Na początku marca 2022 rosyjska Federalna Agencja Transportu Lotniczego (Rosawiacja) otrzymała nieoficjalną informację o unieważnieniu świadectw zdatności do lotu dla samolotów rosyjskich linii lotniczych zarejestrowanych w rejestrach zagranicznych. Agencja zwróciła się wówczas do przewoźników, aby informowali o wszystkich przypadkach otrzymania takich informacji i nie podejmowali decyzji o zawieszeniu lotów samolotów bez potwierdzenia z Rosawiacji. Rosawiacja zaleciła też przerejestrowywanie samolotów.
Znanych jest kilka przypadków problemów wynikających z nowej sytuacji. Wieczorem 2 marca samolot pasażerski Aeroflot A321neo o numerze rejestracyjnym VP-BXT wystartował do regularnego rejsu SU400 z Moskwy do Kairu. Około 1:00 w nocy 3 marca, gdy samolot znajdował się w gruzińskiej przestrzeni powietrznej, władze lotnicze Bermudów, gdzie samolot był zarejestrowany, cofnęły świadectwo zdatności do lotu i unieważniły ubezpieczenie. Stało się to na żądanie leasingodawcy – SMBC Aviation Capital, dublińskiej kompanii leasingowej należącej do japońskiej grupy finansowej Sumitomo Mitsui. W Kairze samolot miał zostać zatrzymany. Tak się jednak nie stało i 5 i pół godziny później Airbus wyruszył w drogę powrotną do Moskwy.
3 marca SMBC Aviation Capital zdołała zatrzymać na lotnisku w Erywaniu A320neo linii S7 Airlines. Po tym incydencie przewoźnik odwołał wszystkie swoje loty międzynarodowe. 4 marca ten sam leasingodawca zatrzymał Airbusa A319 linii Ural Airlines w Dubaju.