NATO Support and Procurement Agency (NSPA, Agencja Wsparcia i Zaopatrzenia NATO) przyznała trzem oferentom kontrakty na przeprowadzenie badań redukcji ryzyka i wykonalności w ramach inicjatywy Alliance Future Surveillance and Control (AFSC). Kontraktorzy to konsorcjum Boeinga ABILITI, zespół Airbusa i Northrop Grummana ASPAARO oraz General Atomics. Mają oni przedstawić koncepcję zastąpienia obecnie używanej floty samolotów E-3A AWACS (Airborne Warning and Control System) do około 2035, po 50 latach ich służby.
NSPA konkurs na studium redukcji ryzyka i wykonalności ogłosiła w lipcu 2021. Zapytanie skierowano do 65 podmiotów. Tylko 7 z nich przesłało propozycje. To z nich wybrano 3 oferentów. Każdy z nich ma otrzymać 15,5 mln EUR na przeprowadzenie analiz.
Boeing podobne analizy prowadzi na zamówienie US Air Force. Wiadomo, że jako następcę samolotów E-3 AWACS wskazuje zmodyfikowany E-7 Wedgetail. Podobnie będzie zapewne w przypadku zamówienia NSPA. Nie jest jasne, jakie rozwiązania mogą zaoferować pozostali oferenci.