Försvarsmakten (siły zbrojne Szwecji) ogłosiły, że Försvarets materielverk (FMV, administracja ds. zakupów materiałowych) podpisała porozumienie techniczne w sprawie współpracy w programie Common Armoured Vehicle System (CAVS) kołowego transportera opancerzonego Patria 6x6. Sztokholm dołączył więc do Finlandii (która sprawuje rolę lidera), Łotwy i Estonii, które podobne umowy zawarły w 2020.
– Kraje uzgodniły podstawy techniczne dla nowych pojazdów opancerzonych. Powinny być solidne, łatwe w utrzymaniu i składać się z jak największej liczby części wspólnych – powiedział Håkan Larsson menedżer projektu z ramienia Försvarsmakten.
Larsson wyjaśnił, że nowy pojazd połączy solidną konstrukcję transportera opancerzonego Patria XA-203 6×6 z nowszą technologią z pojazdu XA-360 8×8, podając jako przykład niezależne zawieszenie, które sprawi, że jazda nim będzie bardziej komfortowa. Członkowie inicjatywy będą używać wspólnych komponentów, zwiększając interoperacyjność i zmniejszając koszty utrzymania w całym cyklu życia. Pewne różnice będą natomiast w uzbrojeniu i wyposażeniu.
Po zakończeniu prac rozwojowych kraje podpiszą indywidualne umowy produkcyjne określające, jakie wersje pojazdu chcą pozyskać. Przewiduje się oferowanie wersji transportowej, dowodzenia, ewakuacji medycznej i samobieżnego moździerza Patria Nemo. Nowe pojazdy powinny trafić do Szwecji najwcześniej w 2025. Nie znamy jednak wielkości potencjalnego zamówienia dla szwedzkich wojsk lądowych. Porozumienie ma charakter otwarty dla innych państw. Do tej pory transportery tego typu zamówiły siły zbrojne Łotwy i Finlandii (Noktowizory kierowcy dla Patria 6x6 CAVS, 2022-02-10, Szwecja dołączy do CAVS, 2021-12-14).