Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Możliwa szybsza dostawa CH-53K dla Niemiec

Przemysł lotniczy, Przemysł zbrojeniowy, Lotnictwo wojskowe, 19 kwietnia 2022

Niemcy jeszcze w tym roku mają rozpisać ponowny przetarg na ciężkie śmigłowce transportowe dla Bundeswehry. O kontrakt będą rywalizowały Lockheed Martin CH-53K King Stallion i Boeing CH-47F Chinook. Aby uzyskać przewagę nad konkurentem, Lockheed zapewnia, że dostawa pierwszych śmigłowców jest możliwa już w 2025.

CH-53K są budowane w zakładach Lockheeda w Stratford w stanie Connecticut / Zdjęcie: Maciej Hypś

Lockheed Martin, wspólnie ze swoim niemieckim partnerem – Rheinmetallem – ogłosił, że Niemcy zostali oficjalnie poinformowani o takiej możliwości przez rząd amerykański w piśmie z 8 kwietnia br. Ponadto termin dostaw wiropłatów na życzenie Niemiec mógłby zostać jeszcze dodatkowo skrócony. Takie rozwiązanie jest możliwe dzięki temu, że Berlin chce pozyskać śmigłowce w ramach procedury Foreign Military Sales, czyli w konfiguracji identycznej, jak śmigłowce zamawiane przez siły zbrojne USA. Przez to do Bundeswehry mogłyby być dostarczone śmigłowce już znajdujące się na linii produkcyjnej, a przeznaczone pierwotnie dla amerykańskiego korpusu piechoty morskiej.

Również szkolenie niemieckich załóg prowadzone przez instruktorów z piechoty morskiej może być realizowane szybciej z wykorzystaniem dostarczonych już maszyn amerykańskich. Ponadto przedstawiciele amerykańskiego koncernu zapewniają, że CH-53K spełnia wszystkie niemieckie wymagania techniczne, w tym został już certyfikowany do pobierania paliwa w locie.

Niemieckie ministerstwo obrony od kilku lat poszukuje następców 70 śmigłowców CH-53G. Wycofanie ich ze służby jest planowane na 2030. Pierwszy przetarg został anulowany jesienią 2020 z powodu braku możliwości pozyskania śmigłowców w żądanej konfiguracji w zakładanych ramach finansowych. Wiropłaty zamierzano pozyskać bezpośrednio od producentów i miały być specjalnie dostosowane do wysokich wymagań niemieckich sił zbrojnych.

Śmigłowce są budowane w zakładach Lockheed Martin w Stratford w stanie Connecticut. Na linii montażu końcowego znajduje się 7 CH-53K. Trwa też produkcja elementów i zespołów dalszych 47 wiropłatów tego modelu. Pierwszą jednostką liniową USMC wyposażoną w CH-53K jest eskadra HMH-461 Ironhorse z Marine Corps Air Station New River, która rozpoczęła ich eksploatację w połowie stycznia br (Drugie podejście Niemiec do zakupu śmigłowców, 2022-04-08).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2022 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.