Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Testy Super Horneta w Indiach

Lotnictwo wojskowe, Marynarka wojenna, 21 kwietnia 2022

Boeing przygotowuje się do odbycia w bazie lotniczej Goa w Indiach serii testów z udziałem samolotu wielozadaniowego F/A-18E/F Super Hornet. Amerykański producent oferuje go Indiom w ramach konkursu mającego wyłonić nowy samolot pokładowy dla indyjskich lotniskowców. Jego jedynym konkurentem jest francuski Dassault Rafale M.

Szkolno-bojowy F/A-18F również jest w pełni przystosowany do operowania z lotniskowców / Zdjęcie: Maciej Hypś

Testy mają przede wszystkim udowodnić możliwość startu F/A-18 za pomocą skoczni startowej stosowanej na indyjskich lotniskowcach, które nie są wyposażone w katapulty startowe. Drugim elementem testów będą symulowane lądowania na pasie startowym symulującym pokład lotniczy indyjskiego lotniskowca. Odpowiednie instalacje są zlokalizowane w bazie lotnictwa morskiego INS Hansa w Goa i są wykorzystywane do prób i szkolenia pilotów.

Do testów zaplanowanych na maj i czerwiec Boeing wyśle dwa egzemplarze F/A-18E. Próby będą prowadzone w różnych konfiguracjach podwieszeń: myśliwskiej, uderzeniowej i zwalczania okrętów. W tej ostatniej na belkach uzbrojenia mają być podwieszone 2 pociski AGM-84 Harpoon, chociaż wedle indyjskich wymagań wystarczy tylko jeden pocisk tego typu.

Podobne próby prowadzono już w czasie opracowywania F/A-18A w latach 1970. i 1980., ale Hindusi zażądali prób z wykorzystaniem współczesnego samolotu. W związku z tym testy startów ze skoczni – udane – z udziałem F/A-18E zorganizowano w bazie Patuxent River w USA w grudniu 2020. Natomiast w styczniu br. w bazie INS Hansa przeprowadzono próby myśliwca Rafale M (Super Hornet startuje z rampy, 2020-12-22).

Indie zamierzają kupić do 57 samolotów, pierwsza transza ma obejmować 26 samolotów, w tym 8 dwumiejscowych. Na korzyść samolotów francuskich przemawia fakt, że Rafale został zamówiony przez indyjskie wojska lotnicze, więc zamówienie ich również przez marynarkę wojenną pozwoliłoby odnieść korzyści z powodu efektu synergii. Z kolei F/A-18E/F ma być kompatybilny ze śmigłowcami MH-60R i morskimi samolotami patrolowymi P-8I Poseidon produkcji amerykańskiej. Inną przewagą Super Horneta ma być fakt, że dwumiejscowa szkolno-bojowa wersja F/A-18F jest w pełni przystosowana do operowania z lotniskowców podczas gdy Rafale M występuje tylko w wariancie jednomiejscowym, a szkolno-bojowe Rafale B nie mogą operować z okrętów lotniczych (Pierwszy Rafale dla BVS, 2019-10-08, Indie poszukują samolotów pokładowych , 2017-01-27).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.