Leonardo zaprezentowało samolot przeciwpożarowy C-27J w wersji z modułowym systemem roll-on/roll-off drugiej generacji MAFFS II (wł. Sistema Aeronautico Antincendio, Lotniczy System Gaszenia Pożarów). To efekt kilku lat prac, w czasie których przeanalizowanych zostało kilka opcji. Wybrano następcę systemu stosowanego w poprzedniku – samolocie G.222, znanym też jako C-27A.
Konfiguracja C-27J zaproponowana przez Leonardo jest rozwiązaniem bardzo elastycznym. System jest znacznie tańszy w zakupie i eksploatacji niż dedykowana platforma przeciwpożarowa, ponieważ może być wykorzystywany do wielu misji. W ciągu około 90 minut C-27J może zostać przekształcony z taktycznego samolotu transportowego w przeciwpożarowy.
MAFFS został opracowany w latach 1970., aby wyposażyć samoloty C-130 US Air Force, które miałyby pomagać agencjom cywilnym w walce z pożarami. Nowszy wariant, MAFFS II, wszedł do użytku w 2000. Koncepcja polega na zamontowaniu w ładowni C-27 wymiennych zbiorników o pojemności ponad 8000 litrów wody lub 7600 litrów specjalnego środka gaśniczego. System zaprojektowano tak, by zoptymalizować skuteczność gaśniczą nawet w złożonych warunkach środowiskowych lub morfologicznych, takich jak duża odległość od akwenów, niesprzyjające warunki pogodowe (wysokie fale, zła pogoda) lub wsparcie operacji przy słabej widoczności i w nocy.