Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Test szynowego pojazdu hiperdźwiękowego

Nowe technologie, Strategia i polityka, 04 czerwca 2022

US Air Force poinformowały, że 846th Test Squadron przeprowadziła pod koniec marca 2022 w Holloman AFB w Nowym Meksyku test pojazdu hiperdźwiękowego. Osiągnął on prędkość Ma5,8. Co ważne, pojazd został odzyskany po wyhamowaniu.

Szynowy pojazd hiperdźwiękowy podczas testu na Holloman High-Speed Test Track / Zdjęcie: USAF

Test został przeprowadzony na blisko 10-milowym torze (15,54 km) – Holloman High-Speed Test Track (HHSTT). Pozwala on na uzyskiwanie znacznie większych prędkości niż osiągnięta w marcu. Największa wyniosła Ma8,6. Wtedy jednak nie odzyskano pojazdu.

Tor do testów pojazdów naddźwiękowych powstał w 1949. Był później wielokrotnie modernizowany. Od lat 1950. testy na nim prowadzi 846th Test Squadron USAF. Od 2020 eskadra realizuje program Hypersonic Sled Recovery (HSR).

Możliwość odzyskania pojazdu wielokrotnego użytku poruszającego się z prędkością hipersoniczną jest ważna dla oceny wyników testu. Pozwala bowiem na zbieranie krytycznych danych. Jest to szczególnie ważne przy projektowaniu broni naddźwiękowej, które jest obecnie priorytetem dla USA. Amerykanie pozostali bowiem w tej dziedzinie znacznie za ChRL i FR.

Testy na torze naziemnym są znacznie tańsze niż próby w locie. Równie dobrze pozwalają jednak na ocenę zachowania się materiałów i innych komponentów potrzebnych do budowy pocisków hiperdźwiękowych. Oczywiście pod warunkiem, że pojazd nie zostanie rozbity w czasie testu.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.