US Air Force poinformowały, że 846th Test Squadron przeprowadziła pod koniec marca 2022 w Holloman AFB w Nowym Meksyku test pojazdu hiperdźwiękowego. Osiągnął on prędkość Ma5,8. Co ważne, pojazd został odzyskany po wyhamowaniu.
Test został przeprowadzony na blisko 10-milowym torze (15,54 km) – Holloman High-Speed Test Track (HHSTT). Pozwala on na uzyskiwanie znacznie większych prędkości niż osiągnięta w marcu. Największa wyniosła Ma8,6. Wtedy jednak nie odzyskano pojazdu.
Tor do testów pojazdów naddźwiękowych powstał w 1949. Był później wielokrotnie modernizowany. Od lat 1950. testy na nim prowadzi 846th Test Squadron USAF. Od 2020 eskadra realizuje program Hypersonic Sled Recovery (HSR).
Możliwość odzyskania pojazdu wielokrotnego użytku poruszającego się z prędkością hipersoniczną jest ważna dla oceny wyników testu. Pozwala bowiem na zbieranie krytycznych danych. Jest to szczególnie ważne przy projektowaniu broni naddźwiękowej, które jest obecnie priorytetem dla USA. Amerykanie pozostali bowiem w tej dziedzinie znacznie za ChRL i FR.
Testy na torze naziemnym są znacznie tańsze niż próby w locie. Równie dobrze pozwalają jednak na ocenę zachowania się materiałów i innych komponentów potrzebnych do budowy pocisków hiperdźwiękowych. Oczywiście pod warunkiem, że pojazd nie zostanie rozbity w czasie testu.