Skunk Works – oddział rozwojowy Lockheed Martina – ujawnił nieco informacji o projekcie samolotu hiperdźwiękowego Darkstar pokazanego w filmie Top Gun: Maverick. Amerykański koncern dodał na swoim portalu podstronę poświęconą nowej konstrukcji. Można na niej zobaczyć głównie jej wizje graficzne. Ich autorzy sugerują, że możliwości Darkstara mogą być czymś więcej niż tylko fikcją. Mogą być rzeczywistością...
Wizja hiperdźwiękowego Darkstara ma sporo wspólnego z projektem bezzałogowego samolotu rozpoznawczego SR-72 ujawnionego przez Lockheed Martina w 2013. Zaprojektowana na potrzeby filmu maszyna jest jednak załogowa. Tyle, że widok z kabiny jest w niej bardzo ograniczony i w praktyce zastąpiony syntetycznym systemem obrazowania dookólnego (podobnie jak w budowanym dla NASA demonstratorze technologii naddźwiękowego samolotu pasażerskiego X-59 QueSST). Darkstar miałby być napędzany dwoma silnikami turboodrzutowymi o cyklu kombinowanym (podobnie jak w wycofanym już z eksploatacji SR-71, rozwijającym prędkość ponad Ma3,6).
Z informacji na stronie internetowej wynika, że konstruktorzy ze Skunk Works współpracowali z producentami filmu Top Gun: Maverick. Na portalu Lockheed Martina zaprezentowano rozmowy z trzema z nich, przedstawionymi tylko imionami. Z rozmów wynika, że projekt Darkstara został dostosowany do wymagań filmu. Zbudowano m.in. realistyczny model przedniej części samolotu z działającym wyposażeniem kabiny pilota.
Projekt zaprezentowany przez Lockheed Martina, powstały na potrzeby filmu, wydaje się raczej fantazją niż dowodem rzeczywistych możliwości. W zakresie realnie budowanych konstrukcji hiperdźwiękowych Amerykanie zostali bowiem w tyle za ChRL i FR. Chińczycy (Wyrzutnia DF-17 w czasie ćwiczeń, 2021-01-02) i Rosjanie (Admirał Gołowko z Cirkonami, 2022-06-03, Kolejny atak Kinżałem, 2022-03-20) dysponują już operacyjną bronią hiperdźwiękową, gdy w USA od lat – ze zmiennym szczęściem – trwają testy demonstratorów technologii (Problemy USA z bronią hiperdźwiękową, 2022-02-05).