Hiszpańskie linie lotnicze Air Nostrum planują uruchomienie w 2026 komunikacji sterowcowej z wykorzystaniem 100-miejscowych Airlanderów 10. Sterowce ma dostarczyć brytyjski Hybrid Air Vehicles (HAV). Wstępną umowę na dostawę oba przedsiębiorstwa zawarły dziś, 15 czerwca 2022. 10 sterowców ma kosztować 600 mln USD.
HAV planuje rozpoczęcie usług komercyjnych w 2025. Przedsiębiorstwo chce uruchomić produkcję Airlanderów 10 w nowej lokalizacji w pobliżu Doncaster w północnej Anglii jeszcze w bieżącym roku. Zatrudnienie ma tam znaleźć 1800 osób.
Air Nostrum i HAV przez ostatnie pół roku prowadziły badania i testy modelowe, aby ocenić, jak najlepiej wykorzystać sterowce na trasach krajowych. Z analiz wynika, że w niektórych przypadkach Airlander 10 może zastąpić lub uzupełnić istniejącą flotę samolotów odrzutowych i turbośmigłowych Air Nostrum. Ma przy tym generować tylko około jednej dziesiątej emisji dwutlenku węgla, co w dzisiejszych czasach jest ważnym argumentem. Idąc tym tropem, HAV zamierza do 2030 wprowadzić na rynek całkowicie elektryczny sterowiec nowej generacji.
Airlander 10 ma strukturę kompozytową i wypełnioną helem powłokę ze specjalnej tkaniny. W jego układzie napędowym zastosowano dwa silniki wysokoprężne zasilające parę pędników elektrycznych o mocy 500 kW. Za ten układ odpowiada Collins Aerospace, a same silniki wysokoprężne A03 dostarcza Red Aircraft. W programie uczestniczy również wydział inżynierii lotniczej i kosmicznej Uniwersytetu w Nottingham.
Sterowiec ma rozwijać prędkość do 120 km/h. Przedstawiciele HAV uważają, że to wystarczy, by podróżni zyskiwali na czasie, omijając lotniska. Airlander 10 ma bowiem startować i lądować z niewielkich płaskich powierzchni, które nie wymagają specjalnego przygotowania.