Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Gdański terminal rozbudowany

Lotnictwo cywilne, Transport lotniczy, 27 czerwca 2022

W porcie lotniczym Gdańsk 23 czerwca 2022 odbyło się oficjalne otwarcie pirsu zachodniego, kończące trwającą od 2019 rozbudowę terminala pasażerskiego. Realizacja inwestycji ma zwiększyć komfort obsługi podróżnych, a nowa część obiektu ma zostać oddana do pełnego użytku pasażerów do końca czerwca br. W uroczystości wzięło udział kilkuset gości, w tym przedstawiciele miejscowych władz i były prezydent RP Lech Wałęsa, którego imię nosi gdańskie lotnisko.

Dzięki otwarciu pirsu zachodniego zwiększona została powierzchnia terminala pasażerskiego T2, co ma pozwolić na wyłączenie z użytku istniejącego od 1997 terminala T1. Część strefy przylotowej nowego pirsu zachodniego została oddana do użytku jeszcze 8 lutego br., a pierwszymi pasażerami, którzy z niego skorzystali byli podróżni rejsu linii KLM z Amsterdamu / Zdjęcie: Port lotniczy Gdańsk

W nowym pirsie mają być obsługiwani podróżni ze strefy Schengen i spoza niej. Na parterze zlokalizowano część przylotową (oddaną do użytku 8 lutego br.), a na piętrze strefę odlotów. Koncepcja obiektu umożliwia łatwe dostosowanie punktów wyjścia do samolotów do bieżących potrzeb poprzez zwiększanie lub zmniejszanie strefy obsługi Schengen i non-Schengen.

Dzięki nowemu pirsowi zachodniemu powierzchnia terminala pasażerskiego zwiększyła się o prawie 16 tys. m², czyli do 61 tys. m². Liczba gate’ów odlotowych została zwiększona z 20 do 30, liczba punktów odprawy paszportowej w części odlotowej z 6 do 8, a w przylotowej z 8 do 12. Powiększono też halę odbioru bagażu i bagażownię przylotową. W nowym pirsie zlokalizowano dwa nowe bus gate’y, przez które pasażerowie będą przechodzić bezpośrednio z terminala do autobusów, a następnie jechać nimi do samolotów. Przy nowym pirsie zainstalowano 4 nowe rękawy dla samolotów, co podniosło ich łączną liczbę na gdańskim lotnisku do 9. 

Umowa na realizację nowego pirsu terminala pasażerskiego została podpisana 15 października 2019, a budowa rozpoczęła się pod koniec tego samego roku i została zrealizowana przez Korporację Budowlaną DORACO za ponad 255 mln zł netto. Inwestycja została sfinansowana z obligacji, które wyemitował port lotniczy Gdańsk przy współpracy z Bankiem Pekso SA i ze środków własnych lotniska. 

Kończy się kolejny wielki etap inwestycyjny na naszym lotnisku. Za nami trudny czas dla branży lotniczej. W Porcie Lotniczym Gdańsk wykorzystaliśmy jednak pandemię koronawirusa, by dokonać skoku rozwojowego, który pozycjonuje nas w czołówce i daleko przed konkurencją. Podjęliśmy śmiałą decyzję i zrealizowaliśmy inwestycję, mimo kryzysu w lotnictwie i strat, które ponosiły przedsiębiorstwa w naszej branży. Z perspektywy czasu, sytuacji na rynku inwestycyjnym i budowlanym, wzrostu cen i galopującej inflacji, budowa pirsu został wykonana na dobrych warunkach i za dobrą cenę – powiedział Tomasz Kloskowski, prezes portu lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Pirs zachodni terminala pasażerskiego został zaprojektowany przez biuro PIG Architekci, które od koncepcji, a potem przez cały okres trwania budowy, prowadziło bezpośredni nadzór autorski nad inwestycją. Założeniem architektonicznym było kontynuowanie rozwiązań przestrzenno-funkcjonalnych, układu konstrukcyjnego i kompozycji fasad zewnętrznych istniejącego terminala. Najbardziej charakterystycznym elementem nowego pirsu jest dach. Jego forma, poprzez powtarzalny układ świetlików, nawiązuje do zadaszenia bryły głównej terminala, bardzo charakterystycznego elementu gdańskiego lotniska. Jest to także odniesienie do istotnej dla tożsamości Gdańska architektury przemysłowej i portowej.

Oddajemy pasażerom nową, komfortową przestrzeń, dzięki której ich obsługa będzie szybsza, sprawniejsza i prowadzona w doskonałych warunkach. Większy terminal pasażerski to dobra wiadomość szczególnie dla latających do krajów spoza strefy Schengen, takich jak Wielka Brytania, Irlandia czy Gruzja oraz do wakacyjnych miejsc w Turcji, Egipcie, a niedługo także w Meksyku, Dominikanie i Tajlandii oraz na Zanzibarze i Kubie. Podróżujący do tych miejsc będą obsługiwani w nowym pirsie. Port Lotniczy Gdańsk wkracza na wyższy poziom obsługi i mamy nadzieję, że odczują to nasi goście. To szczególnie ważne w przededniu sezonu wakacyjnego, który, mamy nadzieję, będzie dla nas bardzo pracowity, dzięki ciągle zwiększającej się liczbie pasażerów – dodał Tomasz Kloskowski.

W trakcie budowy pirsu zużyto 11 500 m³ betonu. To tyle, ile wystarczyłoby na wylanie fundamentów 320 domów jednorodzinnych, każdy o powierzchni 120 m². Przy realizacji obiektu wykorzystano aż 9300 m² szkła, m.in. na obudowy zewnętrznych ścian i pasma świetlików w dachu szedowym. Ponadto użyto 1100 t stali zbrojeniowej. 

Niezwykle sobie cenimy współpracę z Portem Lotniczym. Odnaleźliśmy partnera, który podobnie jak my, patrzy w przyszłość z dużym optymizmem i pragnie zmieniać na lepszą codzienność milionów ludzi. Cieszymy się, że mogliśmy swoją wiedzą i doświadczeniem wspierać w ostatnich latach kolejne etapy rozwoju portu lotniczego. Nowoczesny terminal reprezentuje światowy poziom, co podkreśla nie tylko branża lotnicza i turystyczna, ale też sami podróżni. Życzę portowi lotniczemu dalszego dynamicznego rozwoju, a wszystkim podróżującym, biznesowo, czy też turystycznie, wspaniałych doświadczeń na gdańskim lotnisku. Niech będzie on zawsze ekscytującym początkiem podróży i zawsze komfortowym jej końcem – podkreśliła Angelika Cieślowska, prezes zarządu Korporacji Budowlanej DORACO.

Historia budowy terminali pasażerskich na gdańskim lotnisku sięga 1997, kiedy to powstał terminal T1. W 2012 została wybudowana największa część nowego terminala T2, co wiązało się z rozgrywanymi wówczas w Polsce i Ukrainie Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012. W 2015 rozbudowano terminal T2 o część przylotową, a obecnie (w 2022) o nowy pirs, stanowiący przedłużenie terminala T2 w kierunku zachodnim (5 lat KLM w Gdańsku, 2022-05-16, Nowe urządzenia do prześwietlania w Gdańsku, 2022-05-06).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.