Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Pierwsza Cessna 162 dostarczona

Lotnictwo cywilne, 19 grudnia 2009

Wczoraj w czasie ceremonii w Yingling w Wichita uroczyście przekazano odbiorcy pierwszy samolot LSA Cessna 162 SkyCatcher.

W Yingling w stanie Kansas znajduje się jedno z trzech miejsc montażu (a właściwie powtórnego montażu, bo samoloty są produkowane i oblatywane w ChRL) samolotów Cessna 162 w USA. Pierwszy z SkyCatcherów - zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami - trafił w ręce żony prezesa Cessna Aircraft, Jacka J. Peltona. Rose Pelton zdecydowała się na samolot wyposażony w awionikę Garmin G300 z wyświetlaczem ciekłokrystalicznym, jako najbardziej odpowiednią jej zdaniem dla latającej kobiety.

Cessna 162 to dwumiejscowy samolot kategorii LSA (Light Sport Aircraft, Dynamiczny rozwój LSA), zdefiniowanej w USA jako samoloty o masie nie przekraczającej 1320 funtów (600 kg) i prędkości maksymalnej mniejszej niż 120 węzłów (222 km/h), a maksymalnej prędkości przeciągnięcia 45 węzłów (83 km/h).

Cessna zapowiedziała chęć budowy samolotu kategorii LSA w połowie 2006. Samolot koncepcyjny oblatano 13 października 2006, właściwy prototyp 8 marca 2008, a samolot w konfiguracji produkcyjnej 5 maja 2008. Próby w locie odbywały się z dużymi kłopotami (Wznowienie testów SkyCatchera), łącznie z rozbiciem drugiego prototypu 19 marca 2009. Pierwszą seryjną Cessnę 162 (na zdjęciu) oblatano 19 września 2009 na lotnisku Shenyang Aircraft w ChRL.

Cessna zapowiadała, że seryjne SkyCatchery będą kosztować mniej niż 100 tys. USD. Okazało się to jednak niemożliwe. Jedynie tysiąc zamówionych w pierwszej kolejności samolotów ma być sprzedanych za 109,5 tys. USA, kolejne będą droższe o co najmniej kilka tysięcy dolarów. Aby zmniejszyć koszty produkcji, przeniesiono ją do ChRL. Choć ma to pozwolić na zaoszczędzenie 71 tys. USD na egzemplarzu, decyzja jest mocno krytykowana w USA.

Pod koniec 2008 Cessna Aircraft ogłosiła o przekroczeniu tysiąca zamówionych samolotów. Kryzys finansowy (Cessna tnie koszty) ograniczył dynamikę zamówień, a nawet ich wycofywanie, ale spółka twierdzi, że liczba zamówionych Modeli 162 nadal przekracza tysiąc. Od 2010 ma powstawać 300-400 SkyCatcherów rocznie, a maksymalna produkcja jest planowana nawet na 600 samolotów w ciągu roku.

Seryjna Cessna 162 jest napędzana silnikiem Continental O-200D o mocy 100 KM ze śmigłem o stałym skoku. Wspólnie z King Schools Cessna przygotowała specjalny internetowy system szkoleniowy dla chętnych do latania na samolotach tego typu.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.