Szwedzki start-up Heart Aerospace z Göteborga ujawnił projekt 30-miejscowego regionalnego samolotu pasażerskiego z napędem elektrycznym ES-30. Ma on zastąpić w pracach rozwojowych 19-miejscowy ES-19, którego projekt został zademonstrowany w 2020. Heart zapowiada, że ES-30 rozpocznie loty komercyjne w 2028, 2 lata później niż planowano dla ES-19.
Projekt ES-30 został ujawniony wczoraj podczas imprezy, w której uczestniczyli przedstawiciele linii Air Canada i koncernu Saab. Oba przedsiębiorstwa zadeklarowały zainwestowanie w przedsięwzięcie 5 mln USD. Kanadyjskie linie wstępnie zamówiły 30 samolotów ES-30.
Samoloty ES-30 mają być napędzane czterema silnikami elektrycznymi zasilanymi z akumulatorów. Będą one wspomagane przez parę turbogeneratorów, zapewniającą rezerwowe zapotrzebowanie na energię. Całkowicie elektryczny zasięg ma wynosić 200 km, a z napędem hybrydowym, z 25 pasażerami, będzie zwiększony do 800 km, z uwzględnieniem standardowych rezerw paliwowych. Partnerem Heart w projektowaniu elektrycznych samolotów transportu regionalnego pozostanie dostawca awioniki Garmin i specjalista od konstrukcji lotniczych Aernnova. Nie wiadomo, kto będzie dostawcą turbogeneratorów.
United Airlines i ich regionalny partner Mesa Air, którzy wcześniej zobowiązali się do zakupu do 300 ES-19, zdecydowali się zastąpić go większymi ES-30. Według Heart, kilku innych potencjalnych klientów, którzy podpisali listy intencyjne dotyczące samolotu 19-miejscowego, również zapowiedziało, że zamienią go na nowy model. To Braathens Regional Airlines, Icelandair, SAS i Sounds Air z siedzibą w Nowej Zelandii.
Heart ogłosił również plany budowy rozległych obiektów na potrzeby rozwoju technologii lotnictwa elektrycznego na lotnisku Säve w Göteborgu. Nowy kampus Northern Runway pomieści biura przedsiębiorstwa, produkcję i obiekty do testów w locie, a także zapewni przestrzeń dla partnerów start-upu. Obiekt jest częścią większego projektu Gateway Säve, którego właścicielem jest grupa Castellum.