Brytyjska Vertical Aerospace z Bristolu oblatała 25 września 2022 prototyp elektrycznego samolotu pionowego startu i lądowania (eVTOL) VX4. Na jego pokładzie znajdował się główny pilot testowy przedsiębiorstwa, Justin Paines. Seryjne VX4 mają latać z pilotem lub autonomicznie, przewożąc po 4 pasażerów. Vertical zamierza certyfikować VX4 do 2025.
Odrywając się po raz pierwszy od ziemi, VX4 osiągnął wysokość zaledwie 1,5 m. Była to realizacja czwartego etapu 6-punktowego programu testów. W kolejnym etapie prototyp ma polecieć poziomo z małą prędkością na wysokości 15 metrów. Później samolot ma wznosić się na wysokość 1,5-3 km.
Przed oblotem Vertical Aerospace otrzymała od Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA, Civil Aviation Authority) zezwolenie regulacyjne w postaci Permit to Fly (Zezwolenia na lot). Wcześniej samolot musiał spełnić rygorystyczne normy bezpieczeństwa. By dodatkowo je zwiększyć, zakres poruszania się prototypu w powietrzu był ograniczony linkami.
Program lotów testowych VX4 jest wspierany przez Aerospace Technology Institute. Jest realizowany w ramach rządowego programu przemysłowego mającego promować brytyjskie technologie transformacyjne w transporcie lotniczym.
VX4 ma 8 zestawów wirników napędzanych silnikami elektrycznymi. Jego zasięg ma wynosić 160 km, prędkość przelotowa 240 km/h, a maksymalna 320 km/h. Vetical uzyskała już warunkowe zamówienia na ponad 1400 VX4, w tym od wiodących światowych operatorów, m.in. Virgin Atlantic, American Airlines, Japan Airlines i Air Asia.