Rosyjski producent samochodów ciężarowych KAMAZ (Kamskij awtomobilnyj zawod) z siedzibą w mieście Nabierieżnyje Czełny uruchomił ośrodek testowania autonomicznych ciężarówek i innych pojazdów. Zbudowano go sąsiedztwie Centrum Naukowo-Technicznego przedsiębiorstwa. Mają tam być testowane przede wszystkim pojazdy autonomiczne, ale poligon posłuży także do badań prototypów pojazdów z kierowcami, w tym systemów ich wspomagania (ADAS).
Aby testować samochody autonomiczne i wyposażone w ADAS stworzono asfaltobetonową drogę o szerokości 12 m z trzema pasami, tunel ze sztucznym oświetleniem do ustawienia automatycznych świateł itp. Do dyspozycji testujących jest też specjalna powierzchnia o rozmiarach 235×106 m – imitacja miasta z makietami budynków, skrzyżowaniami i sygnalizacją świetlną, która pozwala przeanalizować, jak zachowuje się zrobotyzowany samochód w rzeczywistych warunkach.
Łącznie w ośrodku wzniesiono kilkanaście obiektów, w tym główną drogę z pasem o długości 770 m i szerokości 16 m. Przygotowano dynamiczną platformę o średnicy 120 m ze sztucznym nawadnianiem, drogi o zmiennych nierównościach i brukowane o szerokości 4 m do oceny obciążeń wibracyjnych pojazdów i testów trwałości.
Do tej pory, by prowadzić testy, specjaliści KAMAZ musieli jeździć z prototypami pojazdów w rejon Moskwy, na poligon w Dmitrowie. Budowa nowego ośrodka trwała półtora roku, a inwestycje kosztowała miliard rubli (ponad 80 mln PLN). Dzięki niej znacznie zostaną obniżone koszty badań nowych konstrukcji. Zwiększy się też efektywność pracy inżynierów. Około 20% testów rosyjskie przedsiębiorstwo będzie jednak nadal musiało prowadzić w Dmitrowie.