Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Malezyjskie silniki w Argentynie

Lotnictwo wojskowe, 28 grudnia 2009

Malezyjska policja poinformowała, że skradzione w ubiegłym roku silniki GE J85-21A z jednej z baz lotniczych, trafiły do Argentyny. Wspólnie z władzami tego kraju prowadzone jest obecnie dochodzenie w sprawie lokalizacji jednostek o wartości 29 mln USD.

J85 (na zdjęciu wersja 5), to małe silniki odrzutowe o masie od 140 do 230 kg i ciągu od 10,7 do 22 kN. Służą do napędu wielu samolotów cywilnych i wojskowych, oferując - w swojej klasie - bezkonkurencyjny współczynnika masa/moc. Skradzione w Malezji jednostki modelu 21A to największe i najdroższe silniki rodziny J85, które napędzają lekkie myśliwce F-5 / Zdjęcie: USAF

Sprawa kradzieży silników została ujawniona opinii publicznej parę tygodni temu, mimo, że miła miejsce w 2008 (Kradzież silników z bazy lotniczej, 2009-12-20). Pierwsze doniesienia mówiły jednak wyłącznie o jednym silniki, wartym 14,5 mln USD. Dzisiaj wiadomo już, że ukradziono 2 jednostki, co naraziło malezyjskie wojska lotnicze na straty 29 mln USD. Co więcej, złodzieje ukradli również dużo części zamiennych o wartości kilku mln USD, a ich proceder trwał przynajmniej kilka lat.

Policja zatrzymała już 4 osoby, głównie oficerów młodszych. Ogłoszono jednak, że przesłuchani zostaną również najwyżsi rangą wojskowi tego kraju. Sprawa poruszyła bowiem miejscową opinię publiczną, a rząd został ostro zaatakowany przez opozycję za brak nadzoru nad działaniami sił zbrojnych.

Policja - zgodnie w wcześniejszymi, jednak nieprecyzyjnymi informacjami - ustaliła, że silniki i części zamienne trafiły do argentyńskiejspółki. Czy nadal są w tym kraju, badane jest przy współpracy miejscowych władz.

Otwartym pozostaje również odbiorca malezyjskich J85. Z uwagi na model, wydaje się, że w grę wchodzą jednak wojska lotnicze. Samoloty F-5 nadal pozostają w wyposażeniu kilku państw, z których 3 pozostają objęte amerykańskim embargiem na dostawy uzbrojenia. Są to Wenezuela, Sudan i Iran. Z drugiej jednak strony nie można wykluczyć również odbiorcy indywidualnego, np. kolekcjonera, posiadającego były amerykański myśliwiec.


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.