Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ujawniono model nowego francuskiego lotniskowca

Imprezy branżowe, Marynarka wojenna, Przemysł stoczniowy, 26 października 2022

W ubiegłym tygodniu podczas odbywających się co dwa lata targów przemysłu obronnego Euronaval francuski resort obrony zaprezentował model przyszłego lotniskowca Marine Nationale. W wydarzeniu wzięli udział szef sztabu francuskiej marynarki wojennej, adm. Pierre Vandier (L), szef zaopatrzenia wojskowego Emmanuel Chiva, francuski minister sił zbrojnych Sebastien Lecornu i prezes Naval Group Pierre-Eric Pommelet.

Budowa przyszłego francuskiego lotniskowca rozpocznie się w 2031, a do służby ma on wejść do 2038 / Zdjęcie: Naval Group

Lotniskowiec znany pod oznaczeniem PANG (Porte Avion Nouvelle Génération) zostanie zbudowany przez spółkę joint venture MO Porte Avions, utworzoną w marcu 2021 przez Naval Group i Chantiers de l'Atlantique. Będzie wyposażony w napęd jądrowy i będzie mieć wyporność pełną (bojową) co najmniej 75 tys. ton (niemal dwukrotnie przewyższać będzie wyporność pełną Charles’a de Gaulle’a – 42,5 tys. t). Naval Group określa długość lotniskowca na 310 metrów (de Gaulle ma 261 metrów), szerokość – 85 m, a powierzchnię pokładu na 17 tys. m². Powstawał będzie w dużym suchym doku w Saint Nazaire, na zachodzie Francji.

Według płk Philippe’a (nazwisko utajnione zgodnie z przepisami francuskich sił zbrojnych), dyrektora programu PANG w DGA niektóre decyzje projektowe zostały podjęte w celu zapewnienia interoperacyjności francuskich i amerykańskich lotniskowców. Nowy lotniskowiec zostanie więc wyposażony w 3 amerykańskie katapulty elektromagnetyczne (EMALS) dostarczone przez General Atomics (Katapulty elektromagnetyczne General Atomics dla PANG, 2022-08-21).

Zasilany będzie dwoma reaktorami – o mocy od 220 do 230 MW każdy – które dostarczy przedsiębiorstwo TechnicAtome. Komisja ds. Energii Atomowej (Commissariat à l'énergie atomique et aux énergies alternatives) będzie nadzorować wykonanie i koordynację prac nad reaktorami. Zakłada się, że paliwo w nich będzie uzupełniane tylko raz na 10 lat, co oznacza –przynajmniej teoretycznie –że okręt będzie mógł pozostawać na morzu przez cały ten czas. Na pokładzie zmieści się grupa lotnicza złożona z 32 samolotów bojowych nowej generacji, 2-3 samolotów wczesnego ostrzegania i kierowania E-2D Advanced Hawkeye (zamówiono 3 szt. z dostawą do 2028) oraz niesprecyzowanej liczby morskich bsl (Francja kupiła 3 E-2D, 2021-01-10).

Ostateczny projekt jednostki ma powstać pod koniec 2025. Planowanie produkcji i przegląd dokumentacji potrwa do końca 2029, a 2 lata później rozpocznie się budowa jednostki, która zajmie 5 lat. W 2035 w stoczni Naval Group w Tulonie lotniskowiec zostanie poddany finalnym pracom, a reaktory zostaną wypełnione paliwem jądrowym i uruchomione. Wówczas PANG będzie gotowy do prób morskich i – jeśli nie ulegną one opóźnieniu – trafi do służby liniowej w Marine Nationale w 2038. Olivier de Saint Julien, dyrektor programu budowy lotniskowca zapewnia, że francuski przemysł stoczniowy jest gotowy zbudować drugi lotniskowiec tego typu, jeśli podjęta zostanie taka decyzja.

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.