Reklama
Reklama

W ubiegłym tygodniu podczas odbywających się co dwa lata targów przemysłu obronnego Euronaval francuski resort obrony zaprezentował model przyszłego lotniskowca Marine Nationale. W wydarzeniu wzięli udział szef sztabu francuskiej marynarki wojennej, adm. Pierre Vandier (L), szef zaopatrzenia wojskowego Emmanuel Chiva, francuski minister sił zbrojnych Sebastien Lecornu i prezes Naval Group Pierre-Eric Pommelet.

Budowa przyszłego francuskiego lotniskowca rozpocznie się w 2031, a do służby ma on wejść do 2038 / Zdjęcie: Naval Group

Lotniskowiec znany pod oznaczeniem PANG (Porte Avion Nouvelle Génération) zostanie zbudowany przez spółkę joint venture MO Porte Avions, utworzoną w marcu 2021 przez Naval Group i Chantiers de l'Atlantique. Będzie wyposażony w napęd jądrowy i będzie mieć wyporność pełną (bojową) co najmniej 75 tys. ton (niemal dwukrotnie przewyższać będzie wyporność pełną Charles’a de Gaulle’a – 42,5 tys. t). Naval Group określa długość lotniskowca na 310 metrów (de Gaulle ma 261 metrów), szerokość – 85 m, a powierzchnię pokładu na 17 tys. m². Powstawał będzie w dużym suchym doku w Saint Nazaire, na zachodzie Francji.

Według płk Philippe’a (nazwisko utajnione zgodnie z przepisami francuskich sił zbrojnych), dyrektora programu PANG w DGA niektóre decyzje projektowe zostały podjęte w celu zapewnienia interoperacyjności francuskich i amerykańskich lotniskowców. Nowy lotniskowiec zostanie więc wyposażony w 3 amerykańskie katapulty elektromagnetyczne (EMALS) dostarczone przez General Atomics (Katapulty elektromagnetyczne General Atomics dla PANG, 2022-08-21).

Zasilany będzie dwoma reaktorami – o mocy od 220 do 230 MW każdy – które dostarczy przedsiębiorstwo TechnicAtome. Komisja ds. Energii Atomowej (Commissariat à l'énergie atomique et aux énergies alternatives) będzie nadzorować wykonanie i koordynację prac nad reaktorami. Zakłada się, że paliwo w nich będzie uzupełniane tylko raz na 10 lat, co oznacza –przynajmniej teoretycznie –że okręt będzie mógł pozostawać na morzu przez cały ten czas. Na pokładzie zmieści się grupa lotnicza złożona z 32 samolotów bojowych nowej generacji, 2-3 samolotów wczesnego ostrzegania i kierowania E-2D Advanced Hawkeye (zamówiono 3 szt. z dostawą do 2028) oraz niesprecyzowanej liczby morskich bsl (Francja kupiła 3 E-2D, 2021-01-10).

Ostateczny projekt jednostki ma powstać pod koniec 2025. Planowanie produkcji i przegląd dokumentacji potrwa do końca 2029, a 2 lata później rozpocznie się budowa jednostki, która zajmie 5 lat. W 2035 w stoczni Naval Group w Tulonie lotniskowiec zostanie poddany finalnym pracom, a reaktory zostaną wypełnione paliwem jądrowym i uruchomione. Wówczas PANG będzie gotowy do prób morskich i – jeśli nie ulegną one opóźnieniu – trafi do służby liniowej w Marine Nationale w 2038. Olivier de Saint Julien, dyrektor programu budowy lotniskowca zapewnia, że francuski przemysł stoczniowy jest gotowy zbudować drugi lotniskowiec tego typu, jeśli podjęta zostanie taka decyzja.

 

Reklama
Reklama

Powiązane wiadomości

Udostepnij

Reklama
Reklama

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz samodzielnie określić warunki przechowywania lub dostępu plików cookie w Twojej przeglądarce.