Wczoraj, 3 listopada 2022, w bazie Kleine Brogel 349. eskadra belgijskich Luchtcomponent / Composante air (wojsk lotniczych) zaprezentowała specjalnie pomalowane samolot F-16AM, aby uczcić 80-lecie istnienia jednostki.
349. (F) eskadra została utworzona 29 czerwca 1942 jako belgijska jednostka Royal Air Force i dysponując niewielką liczbą myśliwców Curtiss Tomahawk Mk I rozpoczęła działania z bazy Ikeja w Nigerii, w ramach przygotowań do spodziewanego ataku Afrika Korps na kraje Afryki Środkowej.
W czerwcu 1943 jednostka została przeniesiona do Wielkiej Brytanii i stała się częścią RAF Fighter Command, wykonując misje w ramach obrony powietrznej z użyciem myśliwców Supermarine Spitfire Mk V. W lutym 1944 zastąpiły je Spitfire LF Mk IXe, które wspierały inwazję w Normandii w czerwcu 1944. Ogółem od 24 października 1943 do 4 maja 1945 piloci 349. eskadry wykonali 450 misji operacyjnych w ciągu 252 dni.
W październiku 1946 349. eskadra (wraz z 350. eskadrą) została przeniesiona z RAF i podporządkowana dowództwu odtworzonych Belgische Luchtmacht / Force aérienne belge, wchodząc w skład 1. Skrzydła Myśliwskiego w bazie Beauvechain. W następnych dekadach jednostka użytkowała myśliwce Supermarine Spitfire Mk XIV, Gloster Meteor F4 i Meteor F8, Hawker Hunter, Avro Canada CF100 Canuck Mk 5 i Lockheed F-104G Starfighter.
W 1979 stała się pierwszą operacyjną eskadrą NATO latającą F-16A Fighting Falcon i użytkuje je do dnia dzisiejszego. W tamach restrukturyzacji belgijskich wojsk lotniczych w marcu 1996 eskadra opuściła Beauvechain i przeniosła się do bazy Kleine Brogel, gdzie stacjonuje do dziś, stając się częścią 10 Tactische Wing (skrzydła lotnictwa taktycznego).
F-16 ze składu 349. eskadry uczestniczyły w wielu konfliktach zbrojnych, m.in. w Afganistanie, Libii i Iraku. Jej codziennym zadaniem jest ochrona belgijskiej i holenderskiej przestrzeni powietrznej (we współpracy z innymi jednostkami Luchtcomponent / Composante air) w ramach misji QRA. W ostatnich latach 349. eskadra wykonuje również misje Baltic Air Policing, a od 2022 jest elementem Enhanced Vigilant Activities, operując z Ämari w Estonii.
W ciągu kilku następnych lat eskadra będzie przygotowywać się do wprowadzenia do służby samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II, do 2027. Plany dowództwa zakładają wycofanie ostatnich F-16 w 2027 (Belgijski Dreamviper, 2022-06-10).