Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Wodorowy sukces Rolls-Royce i easyJet

Lotnictwo cywilne, Nowe technologie, Przemysł lotniczy, 29 listopada 2022

Wczoraj, 28 listopada 2022, Rolls-Royce i linie easyJet potwierdziły, że osiągnęły sukces, uruchamiając pierwszy na świecie nowoczesny silnik lotniczy zasilany wodorem. Test naziemny przeprowadzono z użyciem wczesnego demonstratora koncepcyjnego, wykorzystując ekologiczny wodór wytwarzany przez wiatr i siłę pływów. Według obu partnerów to ważny krok w kierunku udowodnienia, że wodór może być bezemisyjnym paliwem lotniczym przyszłości. Stanowi też potwierdzenie założeń strategii dekarbonizacji przyjętych przez Rolls-Royce i easyJet.

Test napędzanego wodorem przerobionego silnika turbośmigłowego Rolls-Royce AE 2100-A odbył się w ośrodku badawczym brytyjskiego ministerstwa obrony w Boscombe Down / Zdjęcie: Jonathan Green – Rolls-Royce

Celem współpracy obu partnerów jest udowodnienie, że wodór może być bezpiecznym i wydajnym źródłem energii dla cywilnych silników lotniczych. Dlatego planują oni już kolejny etap testów, a w dalszej przyszłości także przeprowadzenie prób w locie.

Test odbył się w ośrodku badawczym brytyjskiego ministerstwa obrony w Boscombe Down w Wielkiej Brytanii przy użyciu przerobionego silnika turbośmigłowego Rolls-Royce AE 2100-A. Ekologiczny wodór został dostarczony przez Europejskie Centrum Energii Morskiej (EMEC) i został wytworzony przy użyciu energii odnawialnej w należącym do EMEC zakładzie do produkcji wodoru i testów pływów w Eday na Orkadach w Wielkiej Brytanii.

Sukces tego testu wodorowego to ekscytujący kamień milowy. Zaledwie w lipcu ogłosiliśmy nasze partnerstwo z easyJet, a dzięki temu przełomowemu osiągnięciu już jesteśmy na dobrej drodze. Przesuwamy granice, aby odkryć możliwości wodoru o zerowej emisji dwutlenku węgla, co może pomóc zmienić przyszłość lotnictwa – powiedziała dyrektor Rolls-Royce ds. technologii Grazia Vittadini.

To prawdziwy sukces naszego zespołu partnerskiego. Zobowiązujemy się do dalszego wspierania tych przełomowych badań, ponieważ wodór oferuje ogromne możliwości dla szeregu samolotów, w tym z segmentu wielkości używanego przez easyJet. To będzie ogromny krok naprzód w sprostaniu wyzwaniu zerowej emisji netto do 2050 – skomentował dyrektor generalny easyJet Johan Lundgren.

Po analizie wyników zrealizowanego niedawno wstępnego testu, partnerzy planują serię dalszych prób, których zwieńczeniem mają być pełnoskalowe próby naziemne silnika odrzutowego Rolls-Royce Pearl 15.

Partnerstwo Rolls-Royce i easyJet jest inspirowane globalną, wspieraną przez ONZ kampanią Race to Zero, do której przystąpiły obie spółki, zobowiązując się do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2050.


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.