Bundeswehra, Airbus, centrum badawczo-rozwojowe lotnictwa DLR oraz niemieckie SFL i Geradts przeprowadziły wspólnie pierwszy na świecie start i lot zdalnie sterowanego nosiciela uzbrojenia (Remote Carrier) z lecącego A400M. Połączenie sił i zwiększenie zasięgu systemów bezzałogowych będzie jedną z przyszłych ról wojskowych samolotów transportowych Airbusa w ramach Future Combat Air System (FCAS).
– Doskonała współpraca z niemieckim klientem i partnerami w ramach kampanii A400M UAV Launcher to kolejny dowód na to, że program FCAS przeniesie innowacje i technologie na wyższy poziom. FCAS jako system systemów zaczyna nabierać kształtu – powiedział prezes Airbus Defence and Space, Michael Schoellhorn.
Urządzenie do wystrzeliwania zdalnie sterowanych nosicieli uzbrojenia z lecącego A400M powstało w zaledwie sześć miesięcy. Do lotu testowego zostało umieszczone na rampie A400M niemieckich Luftwaffe. Właśnie z niego wystartował demonstrator Remote Carrier czyli zmodyfikowany Airbus Do-DT25. Po wystrzeleniu bezzałogowca z rampy A400M jego silniki zostały uruchomione i Do-DT25 kontynuował lot z napędem. Operator na pokładzie A400M przekazał następnie kontrolę nad nim operatorowi na ziemi, który bezpiecznie kierował i sprowadził Do-DT25 do lądowania.
Remote Carriers będą ważnym elementem FCAS. Mają latać w ścisłej współpracy z samolotami załogowymi i wspierać pilotów w ich misjach. Wojskowe samoloty transportowe, takie jak A400M, też odegrają ważną rolę: jako statki powietrzne-matki przeniosą bbsl jak najbliżej ich obszarów działania, po czym wypuszczą do 50 małych lub do 12 ciężkich bezzałogowców. Dołączą one następnie do załogowych statków powietrznych, w wysokim stopniu zautomatyzowanych, choć sterowanych przez pilota (Europejska premiera MDFD, 2022-12-09).
Aby przygotować wyrzutnię bsl dla A400M, inżynierowie Airbusa, Centrum Technicznego Bundeswehry ds. Statków Powietrznych i Wyposażenia Lotniczego (WTD 61), instytutu DLR oraz przedsiębiorstw SFL i Geradts zastosowali nowe metody pracy, takie jak szybkie prototypowanie i wspólne podejście do testów w locie. Umożliwiło to multidyscyplinarnemu zespołowi opracowanie i integrację systemu oraz przygotowanie go do testów w bardzo krótkim czasie. Ta elastyczna struktura przemysłowa i nowe sposoby pracy były przez cały okres wspierane przez niemiecki Federalny Urząd Bundeswehry ds. Wyposażenia, Informatyki i Wsparcia Eksploatacyjnego (BAAINBw).