Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

Ex-tureckie A340 w Iranie

Lotnictwo cywilne, Strategia i polityka, Transport lotniczy, Transakcje, 28 grudnia 2022

23 grudnia 2022 cztery wycofane z eksploatacji w Turkish Airlines Airbusy A340-300, przechowywane od wiosny 2019 w Johannesburgu, przeleciały do Teheranu. Według planu lotu, miały wylądować w Uzbekistanie, jednak gdy znalazły się w irańskiej przestrzeni powietrznej zmieniły trasę. Samoloty nosiły rejestracje Burkino Faso (według Scramble: XT-AKA, XT-AKB, XT-AKK i XT-ALM).

Trasa lotu 4 A340, które zniknęły nad Iranem i wylądowały prawdopodobnie w Teheranie / Ilustracja: Twitter - Gerjon

Po wycofaniu z Turkish Airlines cztery A340 (msn 115, 180, 270, 331) na przełomie 2018 – 2019 przez kilka miesięcy stacjonowały w Stambule. W marcu i kwietniu 2019 zostały przebazowane do Johannesburga. Wszystkie zostały wówczas zarejestrowane w Guernsey (2-REG) przez leasingodawcę – Avro Global Limited z siedzibą w Hong Kongu.

W czasie lotu z Johannesburga/OR Tambo wszystkie A340 używały kodu linii lotniczej MAN (#MAN3808 #MAN3809 #MAN3810 #MAN3811). Taki kod nie istnieje w oficjalnych rejestrach. Biorąc pod uwagę, że samoloty trafiły do Iranu, możliwe jednak, że ich nowym operatorem (właścicielem) będą Mahan Air. Prawdopodobnie na podstawie jakiejś niejawnej umowy potrzebnej dla ominięcia sankcji USA nałożonych na Iran (Włochy zakazują lotów Mahan Air, 2019-11-02).

Podobne przypadki zdarzały się już wielokrotnie. M.in. w 2015 irackie Al Naser Airlines ogłosiły zakup 4 Airbusów A340. Samoloty obsługiwały rejsy między Bagdadem a Kazachstanem. W kolejnych lotach wszystkie zgłosiły awarie i lądowały w Teheranie. Po kilku tygodniach rozpoczęły loty w barwach Mahan Air (Bezpośrednio z Teheranu do Caracas, 2019-04-08).

 


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.