23 grudnia 2022 cztery wycofane z eksploatacji w Turkish Airlines Airbusy A340-300, przechowywane od wiosny 2019 w Johannesburgu, przeleciały do Teheranu. Według planu lotu, miały wylądować w Uzbekistanie, jednak gdy znalazły się w irańskiej przestrzeni powietrznej zmieniły trasę. Samoloty nosiły rejestracje Burkino Faso (według Scramble: XT-AKA, XT-AKB, XT-AKK i XT-ALM).
Po wycofaniu z Turkish Airlines cztery A340 (msn 115, 180, 270, 331) na przełomie 2018 – 2019 przez kilka miesięcy stacjonowały w Stambule. W marcu i kwietniu 2019 zostały przebazowane do Johannesburga. Wszystkie zostały wówczas zarejestrowane w Guernsey (2-REG) przez leasingodawcę – Avro Global Limited z siedzibą w Hong Kongu.
W czasie lotu z Johannesburga/OR Tambo wszystkie A340 używały kodu linii lotniczej MAN (#MAN3808 #MAN3809 #MAN3810 #MAN3811). Taki kod nie istnieje w oficjalnych rejestrach. Biorąc pod uwagę, że samoloty trafiły do Iranu, możliwe jednak, że ich nowym operatorem (właścicielem) będą Mahan Air. Prawdopodobnie na podstawie jakiejś niejawnej umowy potrzebnej dla ominięcia sankcji USA nałożonych na Iran (Włochy zakazują lotów Mahan Air, 2019-11-02).
Podobne przypadki zdarzały się już wielokrotnie. M.in. w 2015 irackie Al Naser Airlines ogłosiły zakup 4 Airbusów A340. Samoloty obsługiwały rejsy między Bagdadem a Kazachstanem. W kolejnych lotach wszystkie zgłosiły awarie i lądowały w Teheranie. Po kilku tygodniach rozpoczęły loty w barwach Mahan Air (Bezpośrednio z Teheranu do Caracas, 2019-04-08).