Altair


Autoryzacja


Resetuj hasło

3000. Cessna Caravan

Lotnictwo cywilne, Przemysł lotniczy, Transport lotniczy, 17 stycznia 2023

Koncern Textron Aviation dostarczył 13 stycznia 2023 samolot Cessna Grand Caravan EX brazylijskim liniom Azul Conecta, spółce zależnej Azul Airlines, mającej siedzibę na lotnisku Jundiai w São Paulo. Przekazany Brazylijczykom egzemplarz jest trzytysięcznym samolotem turbośmigłowym rodziny Cessna Caravan.

 Pracownicy Azul Conecta odebrali trzytysięczny samolot rodziny Cessna Caravan – model Grand Caravan EX – w zakładzie w Independence w stanie Kansas / Zdjęcie: Textron Aviation

Wszechstronność i niezawodność Cessna Caravan sprawiły, że stał się on najpopularniejszym w kategorii użytkowych samolotów turbośmigłowych, a na całym świecie dostarczono już 3000 egzemplarzy. Jestem wdzięczny klientom takim jak Azul Conecta, którzy nieustannie polegają na rodzinie samolotów Caravan, aby wypełniać swoje misje, dostarczać rozwiązania i poprawiać życie na całym świecie – powiedział Lannie O'Bannion, starszy wiceprezes Textron Aviation ds. sprzedaży i operacji lotniczych.

Skonstruowany jako wytrzymały samolot użytkowy o niskich kosztach eksploatacji, Caravan został zaprojektowany do użytku w odległych obszarach z ekstremalnymi zmianami pogody, górzystym terenem i trudnymi warunkami lądowania. Wszechstronność samolotu stała się znana we wszystkich zakątkach świata, a Caravan nadal jest szeroko stosowany na światowych rynkach przez różnych klientów, w tym agencje rządowe, organy ścigania i wojsko, operatorów pogotowia lotniczego, przewoźników towarowych, korporacje i organizacje humanitarne.

Ten Grand Caravan EX będzie dumnie latał po brazylijskim niebie i połączy nasze 158 miejsc docelowych, z których wiele jest możliwych dzięki użyteczności i elastyczności samolotu. Jako długoletni klient Textron Aviation z flotą ponad 25 samolotów Cessna, cieszymy się, że możemy być częścią tego ważnego wydarzenia – dodał Flavio Costa, dyrektor techniczny Azul i prezes Azul Conecta.

Pierwszy lot prototypu Caravan 208 odbył się 9 grudnia 1982, a w październiku 1984 samolot otrzymał Certyfikat Typu FAA. Dostawy seryjnych Caravan 208 rozpoczęły się w 1985. W 1986 na rynek wszedł model Caravan 208B Super Cargomaster, w konfiguracji przeznaczonej do przewozu towarów, a w 1990 dostarczono pierwszy seryjny samolot Grand Caravan 208B.

Tysięczny samolot rodziny Cessna Caravan 208 trafił do użytkownika w 1998. W tym samy roku producent rozpoczął dostawy model Caravan 208 z silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-114A o mocy 675 KM. Tysięczny egzemplarz modelu Grand Caravan 208B przekazano odbiorcy w 2002, a trzy lata później świętowano dostawę 1500. egzemplarza Cessny 208.

W 2008 wprowadzono awionikę Garmin G1000 jako standardowe wyposażenie rodziny Cessna Caravan i jako wyposażenie opcjonalne – instalację przeciwoblodzeniową TKS. Pięć lat później Cessna rozpoczęła dostawy modelu Grand Caravan EX 208B, napędzanego silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-140 o mocy 867 KM. W 2017 awionika G1000 NXi stała się standardem dla modeli Caravan i Grand Caravan EX.

Obecnie klienci mogą wybierać spośród czterech modeli samolotów rodziny Cessna Caravan: Caravan 208, Grand Caravan EX 208B, Caravan Amphibian i Grand Caravan EX Amphibian (Aerus zamówił 6 samolotów Cessny, 2022-12-22, Pierwszy lot Eco Caravana, 2022-11-19, Monte Aircraft zamawia 25 Eco Caravan, 2022-10-30, Eco Caravan na Karaibach, 2022-06-18).


Powiązane wiadomości


Drukuj Góra
www.altair.com.pl

© Wszelkie prawa zastrzeżone, 2007-2024 Altair Agencja Lotnicza Sp. z o. o.