Koncern Textron Aviation dostarczył 13 stycznia 2023 samolot Cessna Grand Caravan EX brazylijskim liniom Azul Conecta, spółce zależnej Azul Airlines, mającej siedzibę na lotnisku Jundiai w São Paulo. Przekazany Brazylijczykom egzemplarz jest trzytysięcznym samolotem turbośmigłowym rodziny Cessna Caravan.
– Wszechstronność i niezawodność Cessna Caravan sprawiły, że stał się on najpopularniejszym w kategorii użytkowych samolotów turbośmigłowych, a na całym świecie dostarczono już 3000 egzemplarzy. Jestem wdzięczny klientom takim jak Azul Conecta, którzy nieustannie polegają na rodzinie samolotów Caravan, aby wypełniać swoje misje, dostarczać rozwiązania i poprawiać życie na całym świecie – powiedział Lannie O'Bannion, starszy wiceprezes Textron Aviation ds. sprzedaży i operacji lotniczych.
Skonstruowany jako wytrzymały samolot użytkowy o niskich kosztach eksploatacji, Caravan został zaprojektowany do użytku w odległych obszarach z ekstremalnymi zmianami pogody, górzystym terenem i trudnymi warunkami lądowania. Wszechstronność samolotu stała się znana we wszystkich zakątkach świata, a Caravan nadal jest szeroko stosowany na światowych rynkach przez różnych klientów, w tym agencje rządowe, organy ścigania i wojsko, operatorów pogotowia lotniczego, przewoźników towarowych, korporacje i organizacje humanitarne.
– Ten Grand Caravan EX będzie dumnie latał po brazylijskim niebie i połączy nasze 158 miejsc docelowych, z których wiele jest możliwych dzięki użyteczności i elastyczności samolotu. Jako długoletni klient Textron Aviation z flotą ponad 25 samolotów Cessna, cieszymy się, że możemy być częścią tego ważnego wydarzenia – dodał Flavio Costa, dyrektor techniczny Azul i prezes Azul Conecta.
Pierwszy lot prototypu Caravan 208 odbył się 9 grudnia 1982, a w październiku 1984 samolot otrzymał Certyfikat Typu FAA. Dostawy seryjnych Caravan 208 rozpoczęły się w 1985. W 1986 na rynek wszedł model Caravan 208B Super Cargomaster, w konfiguracji przeznaczonej do przewozu towarów, a w 1990 dostarczono pierwszy seryjny samolot Grand Caravan 208B.
Tysięczny samolot rodziny Cessna Caravan 208 trafił do użytkownika w 1998. W tym samy roku producent rozpoczął dostawy model Caravan 208 z silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-114A o mocy 675 KM. Tysięczny egzemplarz modelu Grand Caravan 208B przekazano odbiorcy w 2002, a trzy lata później świętowano dostawę 1500. egzemplarza Cessny 208.
W 2008 wprowadzono awionikę Garmin G1000 jako standardowe wyposażenie rodziny Cessna Caravan i jako wyposażenie opcjonalne – instalację przeciwoblodzeniową TKS. Pięć lat później Cessna rozpoczęła dostawy modelu Grand Caravan EX 208B, napędzanego silnikiem Pratt & Whitney Canada PT6A-140 o mocy 867 KM. W 2017 awionika G1000 NXi stała się standardem dla modeli Caravan i Grand Caravan EX.
Obecnie klienci mogą wybierać spośród czterech modeli samolotów rodziny Cessna Caravan: Caravan 208, Grand Caravan EX 208B, Caravan Amphibian i Grand Caravan EX Amphibian (Aerus zamówił 6 samolotów Cessny, 2022-12-22, Pierwszy lot Eco Caravana, 2022-11-19, Monte Aircraft zamawia 25 Eco Caravan, 2022-10-30, Eco Caravan na Karaibach, 2022-06-18).